Interview med forfatter: Christine Lind Ditlevsen

Interview med forfatter:
Christine Lind Ditlevsen

Billedresultat for christine lind ditlevsen

Christine Lind Ditlevsen har skrevet “fredag lørdag søndag”, som er udgivet i maj 2015. Jeg har været så heldig at få lov til at interviewe Christine om hendes spændende bog.
Læs mere om bogen her

25432547

Interview:

 1. Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?
 ”Jeg tror tanken om at blive forfatter, har strejfet de fleste unge. Jeg søgte ind på Forfatterskolen, da jeg var 20 og blev rasende, da jeg ikke kom ind. Det var lige dele forfængelighed og erkendelse af no easy ways in”.
2. Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det?
”Jeg skrev et digt om molekyler, da jeg var tolv, det var på rim og foregik i et spejlæg. Jeg tror, jeg kan huske det digt, fordi det var det første, jeg skrev i den sorte kinabog, der skulle blive min ven hele det første år i den nye by. Jeg har skrevet lige siden. I begyndelsen digte, så depressive digte, så en depressiv roman. Men det var først, da jeg havde lavet en blog, hvor jeg hver dag publicerede et digt, at jeg fandt mit sprog og begyndte at tage det at skrive alvorligt. Som en disciplin, der skal opøves”.
3. Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv?”Jeg tog et kursus i Thiemers Magasin med Christina Englund. Hun arrangerede et møde mellem kursisterne og tre redaktører på forlaget Rosinante & co. Vi fik lov til at sende redaktørerne lidt tekst, som vi kunne få feedback på, og jeg var lige begyndt på en tekst, som jeg synes, havde en særlig energi. Det var de første fem sider af ‘fredag, lørdag, søndag’. Jeg tog kontakt til Louise Kønigsfeldt, en af redaktørerne, da bogen var færdig”.
4. Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at vælge netop den?”Det er meget, meget svært at svare på. Historien kom til mig efterhånden som jeg skrev. Den skulle have handlet om to piger i et sommerhus, der indgik en aftale med Djævlen. Den endte med at handle om en piges meget turbulente weekend”.
5. Hvad inspirerer dig?”Samtaler, især med mennesker, jeg ikke kender, film, kunst, musik. Særligt musik. Spotify er min ven.’ Men også Fitness World. fredag, lørdag, søndag’ blev skrevet til en playliste delvis stykket sammen af numre, jeg så på skærmene, når jeg trænede”.
6. Hvilke forfattere har inspireret dig?”Jeg fik en seriøs genstart af hele mit syn på litteratur, da jeg læste Knausgaard i 2012. Hvad litteraur er, hvad forfatteren kan, hvad genrer er. Hvad litteraur er, hvad forfattere må, hvad genrer er. Og i de sidste par år har jeg læst meget ny dansk litteratur, Bjørn Rasmussen, Christina Hagen, Olivia Nordenhof, Caspar Eric, men bliver også meget inspireret af fastfood lyric som Kristin Hatch’s ‘The Meatgirl Whatever’ og andre nye amerikanske navne. Klassikerne tog jeg, da jeg var I 20’erne, og de vil altid blive hos mig – men mere som bevidsthed end som inspiration.
7. Hvad er dit budskab med din bog?Jeg har ikke noget budskab med min bog.
8. Hvordan identificerer du dig med karakteren(e)?”Der er ingen af personerne, der er mig. Men jeg forstår Kats forvirring over relationernes indvikling, og jeg forstår Nynnes trang til at sætte sig selv i centrum.  Tvivlen, længslen og desperationen tilhører jo os alle. Uanset hvor og hvem vi er”.

9.  Hvad læser du lige nu?”Harald Voetmanns ‘Syner og fristelser’, som jeg er meget glad for”.

10.   Hvornår kommer din næste bog?
Engang, forhåbentlig”.
Leave a Reply

