Dronningen af Saba og Kong Salomon

Dronningen af Saba og kong Salomon af Anne Lise Marstrand-Jørgensen

IMG_7642[1].JPG

3 stars

Anmeldt for Plusbog.dk

Dronningen af Saba og kong Salomon er skrevet af Anne Lise Marstrand-Jørgensen. Hun har blandt andet også skrevet Hildegard og Hvad man ikke ved.

”Dronningen af Saba og kong Salomon” er en roman, der introducerer læseren til en verden langt fra hvad vi kender til. Historien, som blander historie og myte finder sted for tre tusind år siden. Det er en kultur, som fokuserer særligt på traditioner, myter og det overnaturlige. Det er spændende at læse om et samfund, som er (var) så anderledes end hvad vi kender til. Det er en roman om magt og hierarki, og samtidig hører vi meget om kvindernes lave status, blandt andet karakteren Makeda, som forsøger at bryde med dette og forsøger at lære sig de ting, som kun mændene har lov til. Uanset hvad det vil koste hende.

”Et vist mål af sorg må man kunne bære, et menneske modnes ikke uden smerte. Et frø er sorgen, ingen ved, hvilken jord det falder i, og hvor stor den vil vokse i et menneske”

Jeg har altid været vild med de forfattere, som blander historie og fiktion, så det hele blandes sammen, men stadig går op i en højere enhed i romanens udfoldelse. Samtidig er det spændende at høre om denne historiske periode. Det er ikke en historisk tidsperiode, som jeg har det største kendskab til, men det er lærerigt og spændende at høre noget andet end blot vesten, som vi oftest er vant til, når vi læser litterære værker. Udover at det er en spændende læsning, for den der både kan lide historie og litteratur, så er Anne Lise Marstrand-Jørgensens skrivestil også værd at nævne. Det er et sprog fyldt med spændende beskrivelser, sanseligt sprog og uddybede karakterer. Dog skal man nogle gange holde tungen lige i munden for at holde styr på dem alle.

”De går igennem den mindst prangende byport, gennem smalle gader, hvor dyr og mennesker hele tiden støder ind i hinanden, tiggerunger der først holder fast i deres tøj, siden spytter efter dem, når de ingenting får, råb og skrig og fremmede sprog, en ged der trækkes ud af en stald og slagtes midt på gaden, så blodet sprøjter mørkt og varmt”

Det er en utrolig velskrevet roman, hvor fakta møder fiktion. Dog synes jeg, at det desværre bliver en smule tungt til tider. Det er fantastisk med et detaljeret og sanseligt sprog, men plottets udvikling påvirkes nogle gange. Det kan jo også være en subjektiv holdning, men det følte jeg i forbindelse med min læsning. Dog skal det siges, at det er en meget spændende roman, som er velskrevet og tanken bag den er eminent. At blande historie og fiktion er altid en god idé, og det giver læseren utrolig meget, både fagligt og personligt at læse et værk som dette.

One thought on “Dronningen af Saba og Kong Salomon