Den perfekte pige

DEN PERFEKTE PIGE AF MARY KUBICA

foto 4.PNG3 stars

Anmeldt for Turbulenz

Den perfekte pige er skrevet af Mary Kubica og er hendes debutroman.

Romanens plot cirkulerer om karakteren Mia, som en dag forsvinder og bliver meldt savnet. Som andre romaner (blandt andet ”We were liars”) får vi slutningen at vide først og skal læse os frem til starten og hvad der reelt skete. Vi hører historien fra Mias moder, politikommissæren Gabe og bortføreren Colin. Bortføreren Colin og den bortførte Mia besinder sig i en hytte i det nordlige Minnesota, hvor kulden er truende, maden svinder og begge kæmper for overlevelse – den ene for mad og den anden for reel overlevelse. Det er en interessant måde at få fortalt en historie på og utrolig nemt, hvor meget man lærte Mia at kende, selvom man aldrig får hendes personlige tanker om hvad der sker for hende. Dette er et klart eksempel på, at Mary Kubica besidder en spændende og velskrevet skrivestil, som gør læseren opslugt og spændt på det næste skridt.

”Hun siger, at hun plejede at elske, når mørket faldt på, og verden udenfor ændrede sig. Hun beskriver det for mig; den måde, gadelygterne og bygningerne blinkede på nattehimlen. Hun fortæller, at hun godt kunne lide anonymiteten i det, og alle de muligheder, der opstod, når solen gik ned. Men nu skræmmer mørket hende”

Romanen skifter synsvinkel ved hvert kapitel og efterhånden får vi som læsere mere at vide om, hvad der reelt skete med Mia, hvad der skete i hytten og hvad Mia skal igennem efter at hun er kommet hjem til sine forældre igen. Skift af synsvinkel er altid svær og det kan hurtigt blive rodet og kompliceret for læseren at følge rundt i, men her var der ingen tvivl, og Mary Kubica slipper godt afsted med det.

“Jeg ser Mia sidde ved køkkenbordet. Jeg går stille ned ad trappen for at betragte min datter i sin egen verden, før jeg trænger ind i den.”

Det var en velskrevet og spændende bog, som jeg nød at læse. Dog vil jeg desværre mene, at den til tider bliver en anelse for langsomt i plottet. Selvom det er spændende at undersøge, hvordan historien lige så stille fortæller os løsningen på mysteriet, så kan dette element af at fortælle slutningen for at komme til starten, virke en anelse tungt. Der var desuden et par koncepter i romanen, som gjorde den meget forudsigelig, hvilket var ærgerligt, da det er et stærkt emne og en velskrevet historie. Bortset fra det, så var det en spændende bog og et godt udspil for Mary Kubica. Hvis man er til thriller og mystik, så vil jeg varmt anbefale denne..

One thought on “Den perfekte pige