Leoniderne (Spektrum #1)

Leoniderne (Spektrum #1) af Nanna Foss

m (3).JPG

3 stars

Tak til Tellerup for anmeldereksemplaret!

”Leoniderne (Spektrum #1)” er skrevet af den danske forfatter Nanna Foss, og det er da i den grad en roman-serie, som er et godt godt bud at tilføje til den danske young¬-adult-litteratur. Jeg blev fristet til at læse denne bog, da mange af mine Goodreads-venner begyndte at læse den, og så kunne man da ikke andet end at blive nysgerrig. Jeg synes, det er fantastisk, når danske unge forfattere får et skub i den rigtige retning og derfor vil jeg med glæde anmelde denne roman.

Nanna Foss er en dygtig, velformuleret og spændende story-teller. Hun har skrevet en spændende og fængende historie, som i sig selv er et mysterium, for ikke alle svar er leveret i første bog og oftest i fortællingen går der længe mellem svarene på læserens spørgsmål – hvilket ikke gør noget, for Nanna Foss formår at holde læseren fanget.
Dette gør hun særligt ved de gode karakterbeskrivelser. Hver karakter er vigtige for fortællingens plot og er derfor udpenslet med hver deres personligheder og tankegang om livet. Det er dejligt at læse en roman, hvor alle vigtige karakterer er godt beskrevet og ikke kommer til at fremstå som tamme b-personer. Fortællingen handler om hovedpersonen Emilie, hendes venner og hvordan tingene pludselig begynder at ændre sig for dem. De kommer i den grad ud på et mystisk eventyr!
Nanna Foss’ skrivestil er god, underholdende, billedrig og detaljeret. Hun gør fortællingen realistisk dansk på den gode måde, så man nikker genkendende til mange talemåder og nuancer i sproget. Det eneste minus var, at jeg personligt kunne have brugt lidt mere tempo fra starten, for plottets fremgang blev lidt langtrukket til tider, men selvfølgelig skal det gå stille for sig, når det er en serie. Man kan desværre ikke forvente, at man som læser får alle svar på sine spørgsmål – selvom man gerne ville have det 🙂

Selvom fantasy-paranormal ikke er min favoritgenre, så nød jeg stadig utrolig meget læsningen af denne roman. Det er fedt at se, hvordan youth-adult-litteratur med et twist af fantasy og paranormal får lov til at blomstre i den danske litteratur. Man får feel-good-jeg-holder-med-de-gode-fornemmelsen, når man læser fortællingen. Denne mavefornemmelse mindede mig en smule om ens læseoplevelse ved at læse Harry Potter, og det faktum, at man aldrig var i tvivl om hvem man heppede på. Nanna Foss har skrevet en god ungdomsroman, som jeg helt sikkert bliver nødt til at læse fortsættelsen på.

foto 1 (3).JPG

Leave a Reply

