Blå Nætter

Blå Nætter af Cecilie Sund Kristensen

Q (2).JPG

3 stars

Jeg finder det altid virkelig interessant at kaste sig ud i at læse ny dansk lyrik og jeg glædede mig derfor meget til at læse denne digtsamling. Blå Nætter er en stærk samling af digte, som sætter sit fokus på dét at elske én, som ikke elsker én lige så meget, som man elsker vedkommende.

Digtene er hudløst ærlige og direkte, men sproget er stadig finpudset og rummer meget mere end som så. Digtene handler om specifikke tidspunkter eller følelser, som man kan opleve i løbet af et menneskeliv: at forelske sig, at elske, at føle sig tabt på gulvet og at føle sig fortvivlet midt i en hjerteskærende kærlighed.

“Vores tid
er ved at trille ud
som småmønter jeg taber på gaden
eller i hjemløses kopper
Jeg kan mærke det
Vi dør lige om lidt
for kærlighed er kortere end livet
især når den er ensrettet
Og livet er alt for kort
til den samme mand
siger de”

Det er en af de digtsamlinger, hvor lyrikken og sproget rammer én som en knytnæve i maven og realiteten viser sig så skrækkeligt og ærligt, men dette er i den grad positivt ment. Det er fascinerende, når digtere kan få læseren til at føle sig splittet, forvirret og give den samme følelse, som den narrative fortæller sidder med. Det er tydeligt som læser at føle fortvivlelsen og smerten, som hovedpersonen oplever i den evige søgen på kærlighed; særligt den kærlighed, som ikke ender godt.

“Tankerne om hvorfor
du altid sagde nej
og alligevel aldrig
kunne lade være
De andres råd
om at forsvinde
Men jeg var aldrig én
der tog det rigtige valg

Nej
Jeg vader gerne igennem
enge af glasskår
for dig”

Selvom jeg nød læsningen, så vil jeg mene, at der få gange var linjer eller beskrivelser, som blev brugt for hyppigt og sommetider var sproget på nippet til at blive for banalt, men det er selvfølgelig kun subjektivt.

Det er tydeligt, at Cecilie Sund Kristensen har utrolig meget at byde på i sin digtning og det er tydeligt, at hun kan fange specifikke følelser i mennesket og samtidig vise, hvor ondt kærlighed kan gøre og hvor hjælpeløs man kan føle sig i et forhold, som aldrig bliver ligeså godt som man håber på.
Man kan se ordene danse rundt på papiret og samtidig viser de en refleksion af ens eget liv fyldt med erindringer om de gange, hvor man har følt sig elsket, fortabt, fortvivlet…

Leave a Reply

