Morika – Vildhunden & Panteren #2

Morika – Vildhunden & Panteren #2 af Sidsel Sander Mittet

m (4).JPG

3 stars

Tak til Forlaget Facet for anmeldereksemplaret!

I første bog af trilogien ”Morika – Rent blod” blev vi introduceret til en magisk og eventyrlig verden. En klassisk god mod ond-fortælling, som fungerer på alle måder og det viser sig særligt i sprogets formidling, samt de gode karakterbeskrivelser og hvordan forfatteren med mange detaljer formår at skabe sit eventyrlige univers. I forhold til første bog, hvor man som læser bliver introduceret til hele denne nye verden og hurtigt får den ind under huden, så er anden bog ”Morika – Vildhunden og panteren” hæsblæsende og det ses tydeligt, at kampen for at bevare det gode viser plottets udvikling.

Igen må det nævnes, hvor et flot og detaljeret univers, Sidsel Sander Mittet har formået at skabe sig. Alle karakterer er unikke og er arbejdet grundigt med, samtidig samfundet og hvordan dette fungerer. Baggrundsstof, relationer og historiske fakta er detaljeret beskrevet, og man føler at man som læser bliver lukket ind i en hemmelig verden, hvor man kan tage ”opdagelses-briller” på og begynde sin litterære og eventyrlige rejse.

Oryndros hær vokser og det skal siges, at det ikke er et positivt faktum. Samfundet er ved at ændre sig og kun til det dårlige. Homoseksuelle straffes og racerenhed er pludselig det allervigtigste. Verden er ved at blive mindre og det kæmper vennerne for at ændre. De ønsker et liv, hvor race ikke er af betydning og hvor alle mennesker kan have samme status. Efterhånden i fortællingen går det op for karaktererne, at ændringerne er ved at ses tydeligere i den verden, som de befinder sig i – den verden, som de troede, at de kendte så godt. Samtidig med at karakterer bliver ældre, vokser de hver især og man ser deres individer blomstre, imens de kæmper for retfærdighed.

”Jeg sad der længe og blev ét med det land, jeg tidligere havde elsket, men som jeg ikke længere genkendte. Jeg sad der, mens alle andre forlod pladsen, mens Rådet forlod podiet, og fangerne blev ført bort, indtil jeg var alene”

Sidsel Sander Mittet er en god forfatter og det ses tydeligt, når man bladrer sider. Hun har arbejdet grundigt med denne fortsættelse for at den ikke blev en overgang til slutningen af trilogien, som desværre sker ved nogle trilogier. Den er næsten mere spændende end sin forgænger, selvom plottet er mere stillestående. Jeg glæder mig utrolig meget til at læse videre og se hvad der fortsat sker for Eshri, Korau, Moe og Zaak.

”I små glimt kom minder fra det sidste halve år tilbage. Tågen ved Bjerglejren, så lig den jeg så foran mig, Eshri, der havde sprugt om Zaak kunne starte en brand, og Moe der havde fortalt mig, at hilaen havde givet ham kraft til at redde mig op ad floden. Jeg havde grinet ad ham dengang, nu vidste jeg, at det var mig, der havde været dum. Magi eksisterede”

Leave a Reply

