Skyggernes Spil – Caldera #2

Skyggernes Spil – Caldera #2 af Mette Bundgaard Laursen

m (11).JPG

3 stars

Tak til Forlaget Facet for anmeldereksemplaret!

”Caldera – Skyggernes Spil” er anden del i trilogien, som er skrevet af danske Mette Bundgaard Laursen. Først og fremmest, så må jeg nævne, at denne trilogi er et rigtigt godt bud på ungdomslitteratur, som er blevet tilføjet til den danske litteraturscene. Derudover er sci-fic-genren normalt slet ikke ”min kop the”, men på grund af denne fortælling og Mette Bundgaard Laursens gennemarbejdede litterære univers, samt den fantastiske og humoristiske skrivestil, så bliver det nemt for selv den ikke-inspirerede-sci-fi-læser at blive vild med denne trilogi.

I anden del ”Skyggernes Spil” er Kate taget med Noah til Caldera, og det står skrevet i profetien, at Kate som Noahs udkårne skal være grunden til, at der endelig kommer fred i galaksen. Hun går derfor i gang med træningen for at finde frem til sine superkræfter, men det går ikke liiiiiige efter planen, da hun bliver kidnappet af Noahs ærkefjende, den onde Naphal.

”Vi er sammen om det her – sammen vil vi få Profetien til at gå i opfyldelse”.

Fortællingen tager en uventet drejning, og der skabes pludseligt et trekantsdrama, som efterhånden er blevet en anelse gammelt i litteratur i disse dage. Det kunne muligvis have virket, hvis det ikke var blevet trukket i langdrag, selvom det skal siges, at jeg dog stadig nød at læse fortællingen om Kate i syv sind, men jeg følte, at handlingen forsvandt lidt i denne omtumlende følelses-rutsjebane.

”Jeg havde brug for at tænke. Eller rettere, jeg havde brug for at få styr på det konstante mylder af tanker, der havde været i mit hoved, siden jeg kom. Måske havde jeg haft for høje forventninger til mig selv. Jeg havde nok forventet, at jeg ville passe ind med det samme. At jeg ville plante mine ben på calderansk jord og føle mig hjemme – føle, at jeg hørte til. Og lige i det øjeblik ville alt i mit liv falde på plads. Jeg ville endelig have fået en forklaring på, hvorfor jeg aldrig havde passet ind på Jorden, hvorfor jeg altid havde følt, at jeg ikke hørte til nogen steder. ”Nåh, men det er jo bare, fordi jeg er blevet født i den forkerte galakse”. Det var svaret. Men det var det så alligevel ikke. Her hørte jeg heller ikke til”.

Dog nyder jeg at læse hvad Mette Bundgaard Laursen har på hjertet. Det er i den grad et gennemarbejdet univers med mange detaljer. Det virker som om forfatteren har fyldt sin væg op med navne, steder, mind-maps og utallige gule post-its for at få skabt sit fantastiske og grundige univers.

Jeg synes, at det er en spændende historie og jeg kan godt lide karakteren Kate. Hun skal ironisk redde verden og samtidig finde sig selv, og kan det mon lade sig gøre, når man kun er 18 år gammel?

Man sidder tilbage med tanken om, hvad der mon nu vil ske. Hvordan vil den sidste bog i serien ende? Det skal siges, at jeg lige har vendt den sidste side i bogen, og jeg glæder mig allerede til at læse videre, og fortryder inderligt, at sidste bog i serien ”Skæbnens Valg” ligger hjemme i min lejlighed, og ikke hvor jeg befinder mig lige nu.

Står det virkelig skrevet i stjernerne, hvordan det vil gå Kate eller kan hun mon selv få lov til at ændre sin skæbne?

Leave a Reply

