Profetiens Kald – Caldera #1

Profetiens Kald – Caldera #1 af Mette Bundgaard Laursen

foto 2 (1).JPG

4 stars

Tak til Forlaget Facet for anmeldereksemplaret!

”Caldera – Profetiens Kald” er første del i trilogien, som er skrevet af danske Mette Bundgaard Laursen. Lad mig starte med at sige, hvor skønt det er at blive overrasket over, at man rent faktisk kan lide en genre, som man troede, man ikke heeeelt var så vild med. Denne bog gjorde nemlig dette! Jeg nød virkelig læsningen. Jeg er meget imponeret over, hvordan en historie om en almindelig gymnasieelev, og hendes hverdagsliv, både hendes opture, tvivl og personlige udvikling, stadig kan være så fængende som det var at læse!

Sproget er spændende, let at læse, humoristisk og det bliver utrolig nemt for læseren at holde af vores hovedpersoner. Det var virkelig nemt at lade sig fange af fortællingen og jeg bladrede hurtigt sider, og pludselig var bogen slut, og jeg var helt klar på at læse videre.

Det er skønt, at Kate ikke fremstilles som den perfekte pige, men som den pige, som læseren kan identificere sig med. Hun har sine svagheder og styrker, og vi følger med i alle aspekter af hendes liv. Kate er ikke kun god, men også fordømmende overfor de populære i klassen, fordi hun ikke hører til i blandt dem, hvilket mange unge desværre også oplever.

”Ensomhed. For de fleste er det bare et ord. Man forstår ikke rigtigt, hvad det betyder, før man selv har oplevet det. Jeg havde ingen. I starten – lige da Peter og jeg blev uvenner – havde håbet fyldt meget i mit liv. Håbet om, at han snart ville vende tilbage, og at alt ville blive som før. Men nu var håbet forsvundet, og tilbage var kun et stort, tomt hul, der ikke kunne fyldes op. Jeg var alene. Jeg havde ingen. Ingen at snakke med og grine sammen med. Ingen at krybe i skjul med pizza og dvd’er sammen med. Ingen at løbe sammen med. Ingen. Det var som at være faldet ned i sukkenes dal uden at have kræfter til at trække sig selv op igen. I starten blev jeg ved med at håbe, at min bedste ven ville komme forbi med en stige, men som dagene gik, svandt håbet ind. Der kom ingen stige”.

Det var et skønt faktum, at læseren hele tiden er klar over hemmeligheden, som er i omløb, og at vi hele tiden venter på, at Kate skal opdage, hvilket eventyr hun snart skal involveres i. Jo mere, vi hører om Noahs univers, så er det svært ikke at glæde sig til næste skridt. Som sagt, så har profetien magten i denne sammenhæng, men det må DU, KÆRE LÆSER opdage med dine egne øjne.

Udover at være en skøn fortælling med elementer fra sci-fi og det overnaturlige, så var det en skøn kærlighedsfortælling, som lige så stille blomstrede. Det var skønt, at kærligheden ikke var ligetil og man tænkte flere gange om kærligheden virkelig ville sejre? Kate var nemlig ikke den nemmeste at imponere. I løbet af romanen kan man dog mærke, at kærligheden er til stede og for den romantiske læser, så er meget svært ikke at blive fanget og selv føle sig en smule romantisk.

”Jeg vågede. Soveværelset var helt mørkt nu. Jeg tog hånden op til mine læber, der stadig var fugtige efter drømmekysset. Det var den mest livaftige drøm, jeg nogensinde havde haft, tænkte jeg og gled tilbage i søvnen”.

Hvor var det en skøn læseoplevelse og hvor er det dejligt at sidde tilbage med følelsen af glæde over at blive overrasket af en ny genre. Jeg glæder mig meget til at læse videre! Hit med den næste del i serien 🙂

Leave a Reply

