Skæbnens Valg – Caldera #3

Skæbnens Valg – Caldera #3 af Mette Bundgaard Laursen

m (10).JPG

3 stars

Tak til Forlaget Facet for anmeldereksemplaret! 

Kate er vendt tilbage til jorden og slæber sig igennem 3.G. Der er stadig forviklinger, men det er skønt at se, at hun finder sig selv mere og mere. Kate tror dog, at hun er færdig med at tage på eventyr – hun kan godt tro om igen! Lige som man troede, at man havde sagt farvel til calderansk jord, så dukker hele universet heldigvis op igen.

Jeg er blevet enig med mig selv om, at jeg er ret vild med Mette Bundgaard Laursens trilogi!

Selvom sproget er nemt at følge med og let at læse, så er der bare noget unikt over, hvordan forfatteren formår at formidle sin historie, sine karakterer og alt det, der skal til for at nå igennem til læseren.

Der var dog et par elementer, som jeg brød mig mindre om. Jeg synes, at der var meget tøven fra Kate i forskellige situationer – “skulle hun det ene? Skulle hun det andet? Hvad ville være rigtigt at gøre?” Oftest virkede det som om, at hun ville gøre det forkerte for andres skyld, i stedet for at gøre det rigtige for sin egen skyld, hvilket jeg ærgrede mig over, for Kate er en skøn karakterer, men flere gange blev man irritereret på hende (hvilket næsten giver mig dårlig samvittighed, hehe!)

 

”Problemet var bare, at jeg havde glemt at tænke selv. Jeg troede jo ikke på sådan noget som profetier og skæbnen og den slags. Jeg havde glemt, at jeg havde et valg – at jeg selv var herre over min skæbne – og nu hvor jeg havde set dragen i øjnene […] følte jeg en uendelig lettelse”

Jeg var så dum at tage i sommerhus med 2’eren i serien – dog uden 3’eren (katastrofe!) Kunne næsten ikke vente med at læse trilogien færdig, for man blev jo nødt til at se, hvordan det hele ville ende. Ville profetien vinde? Eller heldet? Eller ville tilfældighederne? I forhold til “Profetiens kald” og “Skyggernes spil”, så synes jeg, at denne roman var en god blanding. Jeg var vild med de tidspunkter, hvor plottet havde et hæsblæsende tempo, og man næsten ikke kunne lægge bogen fra sig! Jeg var vild med Calderas univers og hvordan forfatteren havde formået at skabe det; alle detaljerne, historien og hele grundlaget for det, var skønt at være en del af og opleve på tæt hånd sammen med hovedpersonerne, Kate, Noah og Naphal.

 

”Skyggerne var hurtigt over dem, og vagterne nåede kun at fyre et par sfærer løseligt i vores retning, før de faldt om. Skyggerne blev stående ved døren, så der ikke kunne slippe flere igennem, og jeg nåede lige at føle mig en anelse lettet, før et lyn slog ned ved siden af mig!”

Jeg må indrømme, at der var et eller andet ved slutningen, som manglede. Kan ikke helt præcist sætte ord på, men det var som om det gik “for let” til sidst, og man muligvis stod med nogle løse ender. Hm? DOG skal det siges, at jeg alt i alt kunne lide slutningen. Er bange for at spoile, så jeg siger ikke mere.

Caldera-trilogien af Mette Bundgaard Laursen er en god og solid ungdomsserie med hints af sci-fi og fantasy, dog indebærer den også en del kærlighed og identitetsudvikling. Læs løs!

 

Læs anmeldelsen af “Profetiens Kald – Caldera #1” her

Læs anmeldelsen af “Skyggernes Spil – Caldera #2” her

One thought on “Skæbnens Valg – Caldera #3

Leave a Reply

