Pulsens Koordinater af Nanna Lundgaard Arbøl

bl-5

Titel: Pulsens Koordinater – Forfatter: Nanna Lundgaard Arbøl – Forlag: Copenhagen Storytellers  – Anmeldereksemplar fra Copenhagen Storytellers

★★★★★

Der er de læseoplevelser, som rører dig og sætter et aftryk på dine næste mange læseoplevelser – og så er der de få læseoplevelser, hvor du ved, at noget har ændret dig – at ordene leger frit og lader fantasien løbe løbsk og når du så lukker bogen, så siger du farvel til noget i dig selv, og farvel til noget som du har fået, men samtidig mistet. Sådan har jeg det med ”Pulsens Koordinater”, som er skrevet af Nanna Lundgaard Arbøl.

Denne digtsamling er det bedste bud på nyere lyrik på den danske litteraturscene og den har blæst mig omkuld. Det skal siges, at jeg mest læser udenlandsk lyrik (særligt engelsk) og nyder det utrolig meget, da jeg også selv skriver lyrik (på engelsk). Det er derfor ikke ofte, at jeg henter en dansk digtsamling ned fra hylden, fordi jeg oftest synes at det bliver for banalt, men Nanna Lundgaard Arbøl har virkelig fanget essensen af dansk digtning. Hun har sproget i sin magt og hver gang man frygter, at sproget kunne blive banalt, så vender Nanna sine sætninger, så symbolismen viser sit ansigt og sætningen fornyes og springer ud på ny.

”[…] om du kan finde vej til bageren
eller er i stand til
at fortsætte med at være menneske
når du nu ikke kan finde dig selv
eller noget at holde sammen på
når musikken spiller
fordi du igen
har åndenød
og mærker
hvordan din puls galopperer
fordi du endnu engang
forsøgte at flygte
fra din skygge”

Der er mange ting ved denne digtsamling, som virkelig imponerer mig. Selve opbygningen er spændende. Hvert digt er forbundet til et fixpunkt (et koordinat; et sted i København, hvor hovedpersonen har erindringer eller minder). Det er altså nemt at finde ”den røde tråd”, selvom digtene langt fra er enkle, men flotte og spækkede med symboler og sanselige elementer. Samtidig forbindes hvert enkelt sted til en del af hovedpersonen og hver gang vedkommende når til dette sted forsvinder denne del eller dette objekt. Disse fixpunkter symboliserer derfor individet og dets udvikling. Det er en digtsamling om at hvordan individet nedbrydes langsomt og mister en del af sig selv på rejsen for at kunne finde sig selv igen; få sin egen genfødsel.

”Der er alt eller intet
der er ingen vej tilbage
og et skridt frem vil kulminere
i en ny begyndelse
for at holde fast
i alt det du er og vil være”

Sproget er selvfølgelig værd at nævne. Sproget er enkelt, men samtidig spækket med symboler, sanser og metaforer. Man kan næsten fornemme, dufte og mærke Københavns gader, når man bladrer igennem siderne.
… Jeg ved ikke hvad jeg ellers skal sige, for denne læseoplevelsen var skøn, spændende og dette minde hjemsøger mig stadig. Jeg glæder mig meget til at følge Nannas udvikling og læse mere!

Læs anmeldelsen af Under Cassiopeia
Læs forfatter-interview med Nanna Lundgaard Arbøl

Leave a Reply

