Morika – Rent blod #1

Morika – Rent blod #1 af Sidsel Sander Mittet

Q (23).JPG

3 stars

Tak til Forlaget Facet for anmeldereksemplaret!

”Rent blod” er skrevet af Sidsel Sander Mittet og er den første bog i Morika-trilogien om det magiske univers. Den anden bog hedder ”Vildhunden & panteren” og den tredje bog hedder ”Blodets bånd” (og det skal siges, at jeg allerede glæder mig til at læse videre!)

Jeg har aldrig været en pige, som har læst særligt meget fantasy, fordi jeg har været tilbøjelig til at sammenligne Harry Potter med alt andet litteratur, men da jeg blev lidt ældre og tog mig sammen, lærte jeg at være objektiv, og det hjalp på det. Jeg er utrolig glad for at have læst denne begyndelse på trilogien, for jeg var utrolig positiv over denne bog. Den er både spændende, angstprovokerende, gysende og samtidig er det en klassisk de-gode-mod-de-onde-fortælling, og man holder lynhurtigt med sine karakterer.

Det er spændende, at læseren følger flere forskellige karakterer og hører deres tanker, og samtidig finder ind under huden på dem, og lærer dem at kende. Både Eshri, Oryn, Moe og Korau er vidt forskellige typer mennesker og de passer alle sammen godt ind i fortællingen. Man vil kunne nikke genkendende til forskellige elementer i de forskellige karakterer.

Fortællingen finder sted på øen Morika, hvor der pludselig nævnes ord, der er forbundet med diskrimination, både med hensyn til race, køn og status. En homoseksuel dreng bankes af en flok drenge, som beskriver sig selv som den perfekte race: ”de renblodede”. Man kan vel definere denne roman som en fantasy-roman, som lægger sit fokus på den racediskrimination, som vi har kendt til i lange tider. Jeg fik mange associationer til Anden Verdenskrig og den måde jøderne blev behandlet på. Et samfund er pludselig opdelt – og alt på grund af øjenfarve og forskellen på adelige og ikke-adelige familierelation.

”Synet af dem rørte mig langt ind i sjælen, uretfærdigheden og grusomheden. Og det var ikke kun fangernes sår og deres svækkede kroppe, der fik mig til at føle sådan. Det var også synet af hilaerne, som jeg aldrig tidligere i mit liv havde skænket en tanke. Jeg kiggede op mod de grå skyer over mit hoved. Det ville blive en mørk nat. Ingen måne, ingen stjerner. Jeg var bange for mørket. Det havde jeg aldrig været tidligere, men nu var det fyldt af mine mareridt”

Der er ingen tvivl om at der er kræset om detaljer, historie og baggrund til hele dette univers, og det er tydeligt, at forfatteren har læseren i sin hule hånd. Jeg har en fornemmelse af at ikke alt om denne verden er afsløret og fortællingen vil være som et hus med hemmelige døre, som langsomt vil blive åbnet for os i løbet af den litterære og eventyrlige rejse. Tempoet er hæsblæsende og det er en spændende udvikling – man keder sig aldrig!
Denne roman er et godt bud på en stærk og spændende fortælling, som vil være en fantastisk tilføjelse til dansk fantasy. Jeg glæder mig til fortsættelsen!

Læs anmeldelsen af “Morika – Vildhunden & Panteren #2”

Leave a Reply

