Forfatter-interview #6 Anne Sofie Mørk Jessen

10488189_10204465806668154_5823218718538023492_n.jpg

Jeg var så heldig at læse Anne Sofies digtsamling “Et øjeblik af evighed”, og jeg var meget imponeret over hvad en ung lyriker kan formå at gøre ved det danske sprog. Derfor var der ingen tvivl om, at jeg blev nødt til at høre Anne Sofies tanker om litteratur, lyrik og livet.

OMKRING DIGTSAMLINGEN Et øjeblik af evighed

9788793420397

1. Tre ting om dig selv, som dine fans måske ikke vidste:

Nu tror jeg ikke mine ’fans’ ved særlig meget om mig – men hvis jeg skulle sige tre ting ville det nok være følgende:

  • Ud over litteratur er mine største passioner musik og historie – og de har alle tre lige høj rang i mit hjerte. Jeg ville ikke kunne leve uden én eneste af dem. De er min treenighed.
  • Jeg har spillet live rollespil i over et årti – men er lige nu ikke aktiv spiller, fordi jeg er plotleder for en kampagne.
  • Jeg færdiggjorde min første fuldbyrdede roman i foråret 2015, den er på engelsk. Jeg betragter den mest af alt som et øvestykke, der formentlig aldrig skal udgives. Men jeg er alligevel stolt af den.2. Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?

Jeg tror ikke rigtig det var noget jeg troede på at jeg kunne blive. Det tog meget lang tid, før jeg fik modet til at tro på mig selv og mine egne evner som forfatter og poet. Det var først dér jeg indså, at jeg egentlig allerede var forfatter. For det, at være forfatter, betyder, at du slet ikke kan lade være med at skrive. Når du lever og ånder for det, så er du forfatter. Lige meget om du er udgivet eller ej.

3. Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det?

Jeg har skrevet lige siden jeg kunne stave, omkring børnehaveklassen begynder de første små skriblerier at dukke op. End selv før jeg kunne skrive har jeg digtet historier, fortalt dem eller tegnet dem.

4. Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv? (Kontaktede forlag – hvordan?)

Jeg opnåede det selv, om end der var et par meget vigtige (for mig) mennesker, der skubbede bag på. Jeg startede egentlig med at sende en novellesamling ind til nogle forlag, hvor jeg vel fik omkring femogtyve afslag – den er forresten stadig ikke udgivet – og så fik jeg den idé at sende nogle digte ind også. Det første afslag jeg fik hævdede, at jeg ikke var poet. ’Læs tusind digte, og skriv tusind digte. Kassér så dine digte og skriv tusind mere – så er du poet.’. Jeg var 17 år på det tidspunkt, og da jeg ikke var myndig endnu var jeg nødt til at skrive det i mine indsendelser. Jeg blev simpelthen så indigneret og vred over at blive dømt på basis af min alder, at jeg kastede novellesamlingen over skulderen og gik all in på digtene. Jeg skulle simpelthen modbevise nejsigerne.

Og det gjorde jeg så.

5. Hvor mange bøger har du skrevet? Og i hvilken genre?

På nuværende tidspunkt er det jo ’kun’ min digtsamling, Et Øjeblik af Evighed, der er blevet udgivet. Men jeg har arbejdet, og arbejder konstant, på flere projekter. Simpelthen fordi jeg ikke kan lade være!

Jeg skriver på en ny digtsamling kaldet Et Menneskeliv, har skrevet en novellesamling, kaldet Sort Sind, så er der den førnævnte engelske fantasyroman, som jo mest er en slags kladde, og så arbejder jeg på lige omkring tre historiske romaner lige for tiden, to af dem på engelsk. Og nævnte jeg at jeg også har søgt ind på universitetet?

Jo jo, der sker noget i mit liv, må man sige. Men jeg kan simpelthen ikke lade være!

6. Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at vælge netop den?

Jeg tror, og det uden at jeg har synderlig overvældende erfaringer med digtsamlinger, at man ikke på forhånd kan vælge hvad den skal handle om. Jeg kan i hvert fald ikke. Det er ikke et bestillingsarbejde; det at digte er en utrolig flydende proces, der ikke lader sig diktere af trivialiteter som tid og sted. Der findes kun følelse. Man ved først hvilket produkt man har, når det er færdigt.

7. Hvad inspirer dig? Hvilke forfattere har inspireret dig? (Andet; kunst, musik, ting i livet?)

Livet. Livet inspirerer mig. Og mennesker. Jeg har så mange kilder til inspiration og selvfølelse, at jeg knap tror at jeg selv nogensinde vil kunne indse hvem samtlige af dem er. Nogen gange lægger man slet ikke mærke til, at man bliver formet. For eksempel kan jeg nu se ti år tilbage og pludselig huske noget, der egentlig var skelsættende for mit indre liv, men som jeg med tiden havde glemt og gemt dybt inde i mig. Samtidig er der ting jeg klart husker, som jeg troede var skelsættende, men i virkeligheden hurtigt fløj forbi.

Det nu værende sagt, så var det Søren Ulrik Thomsens digtsamling Rystet Spejl, der fik mig til at indse at moderne dansk digtning måske ikke var så klodset endda. Og jeg har lyttet til usandsynligt meget Bach-musik mens jeg har skrevet (ikke kun Johann Sebastian Bach, men også hans sønner). Mange af mine venner mener oven i købet, at hvis mit liv havde baggrundsmusik, så ville det kun være værker af Bach-familien!

8. Hvad er dit budskab med din bog?

Budskabet med alle mine digte er et håb, et meget personligt håb. Jeg håber, at det jeg skriver kan få folk til at se indad, at de pludselig genkender noget af sig selv i det. Jeg ønsker mere end noget andet, at folk begynder at se på hinanden ligesom jeg ser på andre mennesker: som unikke, smukke individer, der hver er et univers værd i sig selv. Jeg ved godt det er sådan lidt småsentimentalt, men jeg synes det er en velsignelse at kunne se på den måde. Det er den dybeste form for kærlighed, der findes.

Og man kan kun finde den i sig selv, ved at se indad.

9. Hvordan identificerer du dig med karakteren(e)?

Jeg definerer mine digte som autofiktion – altså, er jeg’et i dem lige så meget mig, som det er det meget velkendte ’lyriske jeg’. Jeg projicerer altså mig selv og mine egne følelser igennem en serie af ord, der skaber en form for illusorisk fiktion, ville jeg kalde det. Fordi de skal skabe følelsen af at læseren er med mig. Derfor har det også været en meget overvældende tanke, at de er blevet udgivet. Fordi hvert enkelt af dem egentlig er meget intimt.

10. Hvad læser du lige nu?

Alt for mange bøger på samme tid.

11. Nævn 3 bogtitler, som du vil anbefale andre.

Åh gud, jeg har læst så utrolig mange bøger igennem tiden. Jeg ville ikke have været én eneste foruden.

Det nu være sig sagt, så er der et par, der springer i øjnene og som har hjulpet til at udvikle, ja, mig selv, essentielt set:

  • Ernest Hemingway: Den Gamle Mand og Havet. Generelt en fantastisk bog, men også en lektion i underspillet intimitet.
  • Troels Kløvedal: Kærligheden, Kildevandet, og det Blå Ocean. Jeg begyndte at læse Troels Kløvedals bøger da jeg som 8-9 årig fandt et par slidte eksemplarer i min fars reol. De har været den bedste lektie i medmenneskelighed, jeg kunne ønske mig. Jeg tror, grunden til min kærlighed til mennesker skal findes her.
  • Jonathan Stroud: Bartimæus-trilogien samt forløberen Kong Salomons Ring. Rendyrket fantasy, med en noget så fantastisk hovedperson – eller rettere, hoved-djinni, som Bartimæus er – et mesterværk i sarkasme og tør humor.12. Hvornår kommer din næste bog?

Så snart der er mulighed for at udgive den!

Links til forfatteren:

Værket præsenteret på forlagets hjemmeside

Saxo

Leave a Reply

