Morika – Blodets bånd #3

Morika – Blodets bånd #3 af Sidsel Sander Mittet

download

4 stars

Tak til Forlaget Facet for anmeldereksemplaret!

Blodets bånd er tredje og sidste del af fantasy-trilogien Morika, som er skrevet af Sidsel Sander Mittet og udgivet ved Forlaget Facet. Dét var det formelle og nu kommer jublen!

Hold da op, hvor var denne roman dog imponerende! Det skal siges, at jeg synes at både ”Rent blod” og ”Vildhunden & Panteren” (de første to bøger i serien) var rigtig gode, fængende og jeg var imponeret af det detaljerede univers og hvordan vi så nemt kom til at kende karaktererne, MEN… Denne afsluttende roman krøb virkelig ind under huden på mig.

Jeg bladrede sider og der var nogle fantastiske cliffhangers i hvert kapitels afslutning, så jeg blev ved med at bladre, og jo flere sider jeg kom igennem, desto mere fanget blev jeg af fortællingen, karaktererne og kampen for det gode.

”Så greb han min hånd og førte den sammen med sin, så vores blod blandedes. ”Blodets bånd”, sagde han, stadig med sin ritualstemme. ”Jeg er morikaner, og du er hila. Vi er i hinanden”.

Det litterære univers er fortsat godt bygget op i denne roman, og Sidsel Sander Mittet har virkelig sans for detaljer, beskrivelser og stemningsbilleder. Man kan næsten lugte den jord, som mine karakterer (ja, mine! Så meget holder jeg af dem nu, at jeg godt må være besidderisk!) betræder, og det gør det kun endnu bedre at kunne sætte sig ind i det hele, som om man stod dér selv.

””Måske var det hele et mareridt”, hviskede jeg […] ”Måske er vi stadig lærlinge i et fredeligt Morika”. Jeg vidste, at det var løgn”.

Hvergang jeg læser en afslutning på en trilogi, så har jeg en smule frygt og ordene: ”Hvad nu?” raser i mit sind. Når forfatteren det hele? Er der nogle løse ender? Vil det blive, som jeg håbede? Vil det slutte, som jeg forventede eller vil overraskelser falde henover siderne?

I dette tilfælde synes jeg, at alt blev udførligt afsluttet, uden nogle irriterende løse ender eller uklare spørgsmål. Samtidig med at det blev afslutningen på denne spændende og hæsblæsende trilogi, så blev der også åbnet en dør på klem, nemlig til den kommende udgivelse ”Sandsnogens bid” (Krøniken om Morika #1), som jeg nu glæder mig rigtig meget til at læse!

Jeg takker Sidsel Sander Mittet for en spændende trilogi og evnen til at påvirke læseren med en intens fantasy-fortælling, som bliver husket længe endnu.

Læs anmeldelsen af Rent blod – Morika #1
Læs anmeldelsen af  Vildhunden & panteren – Morika #2

Leave a Reply

