Blandet slik

Blandet slik af Cecilie Sund Kristensen

foto-2-6

3 stars
Tak til Forlaget Mellemgaard for anmeldereksemplaret!

Nu er det anden gang jeg læser en digtsamling, som er skrevet af Cecilie Sund Kristensen. Der er ingen tvivl om at Cecilie har et særligt talent, og at hun i den grad har sproget i sin magt. Ordene kravler ind under huden på læseren og vi har så nemt ved at sætte os ind i karakterenes univers, følelser og tanker.

“Tomme kondompakker
ligger som minder

for det vi to
engang havde

Smukke poetiske beretninger
vil aldrig kunne forklare
hvordan jeg havde det
med dig”

Opbyggelsen er interessant. Den består af tre dele: ”Hende”, ”Ham” og ”Deklaration”. Det mindede mig om Nick Cave & Kylie Minogues ”Where the Wild Roses Grow”, hvor kvinden og manden har svar til og om hinanden. Denne feature var interessant, og gav læseren noget at reflektere over. Sidst, men ikke mindst, så er det interessant at læse konklusionen (nemlig afsnittet ”Deklaration”. Vi får en afslutning, men den er nødvendigvis ikke helt åben, men stiller en dør på klem til læserens egen fantasi.

Cecilie Sund Kristensen er en ung og dygtig lyriker, som vækker læseren med sine digte. Der er virkelig storytelling på spil. Der bygges en historie op og man kigger med helt tæt på, og imens vi lærer karaktererne at kende, så er der stadig en vis distance, så vi objektivt kan forholde os til visse emner, som dukker op i løbet af digtenes udvikling.

“Febrilsk kastede jeg mit hjerte
ned på dit ternede og gamle
rynkede køkkengulv
Så hvordan det
smattede alting til
Mine hænder blev klistrede
mine fødder blev røde
og din mund
stod måbende åben”

Digtsamlingen handler om ungdommen, og dette er både på godt og ondt. Det handler om livet, de gange man glemmer at tænke over konsekvenserne, men blot springer ud i det. Det handler naturligvis om kærlighed og seksualitet; en relation mellem to mennesker, og hvordan denne viser to sider af samme sag. Den kan på den ene side virke opløftende, men på den anden side altædende.

“Jeg falder forgæves på knæ
hver eneste gang det går galt
og råber mod himlen
at jeg er lige så tom  som dén ser ud
Kaster mig selv mod klippevægge
mens bølgerne maser sig ned i mine lunger
og jeg mister pusten
falder ned på bunden
og dit navn flyver lydløst ud
Former sig i bobler
siver mod overfladen
og efterlader mig på bunden
som altid”

”Blandet slik” defineres som ”måske den ungdom, du er glad for, du aldrig fik”. Og det kan man nikke genkendende til. Digtsamlingen er ofte barsk og giver én følelsen af håbløshed og afmagt, samtidig med at den viser lysende eksempler på vild og stormende forelskelse, og den uendelige stræben efter at finde sig selv.

Læs anmeldelsen af ”Blå Nætter” her

Leave a Reply

