Forfatter-interview #5 Palle Schmidt

FORFATTER-INTERVIEW #5

… DER PRÆSENTERES (TROMMEHVIRVEL!) ….

PALLE SCHMIDT

download.jpg

Foto: Christiane Juul

Jeg var så heldig at få lov til at læse Palle Schmidts roman “I et andet liv”, og jeg må sige, at det er nemt at blive imponeret. Jeg var meget fascineret af de 5 historier, som så smukt blev flettet sammen, men også forfatterens evne til at tryllebinde læseren. Her kan du læse Palles tanker om litteratur!

OMKRING ROMANEN “I ET ANDET LIV”

Læs anmeldelsen af “I et andet liv” her

8faa18551b11d0f4892bb5547b107bb1

  1. Tre ting om dig selv, som dine fans måske ikke vidste

De tre-fire fans jeg har, ved vist det meste. Men hvis jeg skal finde på noget mærkeligt trivia, så er her tre ting: Jeg ved altid hvor mine nøgler er. Jeg har en svaghed for salte ting; lakridser, peanuts, pomfritter, chips – jeg kan ikke stoppe, hvis jeg først er gået igang. Jeg har fået karakteren “nul-nul” i matematik, to gange.

  1. Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?

Jeg ved det stadig ikke. Jeg er i tvivl om hvornår man må kalde sig forfatter, er det når man har skrevet én bog? To? Ti? Eller er det når man lever af det? Hvis det er det sidste, så er jeg ikke forfatter. Jeg kalder mig tegner og forfatter, men jeg synes også jeg er en masse andre ting.

  1. Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det?

Jeg har vist altid skrevet, men i lange perioder mest i hovedet. Jeg kan ikke pege på en enkel ting der startede det, men jeg ved at jeg tog et bevidst valg for omkring fem år siden, om at prioritere skriveriet mere. Jeg har mest illustreret andres bøger og egne tegneserier, men historierne presser sig for meget på, til at jeg kan udsætte det længere.

  1. Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv? (Kontaktede forlag – hvordan?)

Jeg tror ikke man som skabende kunstner skal opdages, sådan fungerer det ikke. Man er først og fremmest nødt til at opdage sig selv. Finde ud af, hvad det er man kan og hvad man vil og så gøre det, uanset hvad omverden siger til det.

Men jeg skylder Erik Barfoed tak, for at sætte et møde op til mig inde på Høst & Søn. Min første ungdomsbog udkom faktisk på Gyldendal, men jeg er meget glad for Høst & Søn, som I et andet liv er udkommet på. De tager sig godt af deres forfattere og redaktørerne er altid lydhøre for nye projekter. Og så skylder jeg Kim Fupz Aakeson en stor tak, for at pege mig i nogle retninger, f.eks en master class på Filmskolens manuskriptlinie, som jeg var virkelig glad for. Man kan sige det var der, jeg opdagede mig selv som forfatter, altså fik oplevelsen af at kunne faget.

  1. Hvor mange bøger har du skrevet? Og i hvilken genre?

Puha, jeg har skrevet en del. Tre rollespilsbøger (i krimigenren), fem ungdomsbøger, tre-fire graphic novels og en kriminalroman til voksne, der lige er udkommet. Plus det løse. Jeg boltrer mig mest i krimi/thriller genren, også når jeg skriver ungdomsbøger.

  1. Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at vælge netop den?

Jeg var forelsket i idéen om en dag set fra fem forskellige vinkler. Jeg havde et par løse fornemmelser af historier og karakterer og pitchede bogen til forlaget, vistnok med den første historie skrevet færdig. Jeg havde lyst til at lave noget lidt længere end de meget korte ungdomsbøger jeg havde skrevet før og havde lyst til at skildre den udkant, som mange jo bor i. Og så opstod der nogle temaer omkring det at krydse en grænse og gennemgå en forandring, som flere af hovedkarakterne jo gør.

  1. Hvad inspirer dig? Hvilke forfattere har inspireret dig? (Andet; kunst, musik, ting i livet?)

Jeg nævner altid Raymond Chandler og James Elroy som inspirationskilder. Nok ikke så meget i forbindelse til denne bog, men de har klart sat sig. Jeg er nok ret inspireret af amerikansk film og litteratur, mere end dansk, i hvert fald.

  1. Hvad er dit budskab med din bog?

Det synes jeg man er nødt til at læse bogen, for at finde ud af. Og det er ikke sikkert man finder et entydigt svar, det skulle gerne være op til den enkeltes fortolkning. Budskaber er fine, men de skal ikke skæres ud i pap.

  1. Hvordan identificerer du dig med karakteren(e)?

Godt spørgsmål. Det er jo nok noget med at finde en side af mig selv, som de indeholder. Selv de største røvhuller indeholder egenskaber jeg kan relatere til. Jeg tror i al beskedenhed jeg er god til at sætte mig i andres sted, at se verden gennem andres øjne. Og det er jo det det hele handler om, det er derfor vi læser. For at opleve verden gennem andres perspektiv og på den måde blive lidt klogere og måske endda mere rummelige i vores eget liv.

  1. Hvad læser du lige nu?

Lige nu er jeg begravet i et stort graphic novel projekt, som gør at jeg sidder ved mit tegnebord dagen lang. Heldigvis kan man jo høre lydbøger imens, så på den måde får jeg læst en del. Og eftersom det jeg arbejder på er en fortolkning af A. J. Kazinski’s bog Den sidste gode mand, så er jeg ved at lytte de andre bøger i serien, senest Søvnen og Døden.

  1. Nævn 3 bogtitler, som du vil anbefale andre

James Elroy’s American Tabloid. Paul Auster´s New York trilogi. Morten Pape’s Planen.

  1. Hvornår kommer din næste bog?

Tegneserieversionen af Den sidste gode mand er planlagt til at udkomme til foråret 2017. Inden da udkommer Diego & Dolly, som er en tegneserie jeg har lavet sammen med Jesper Wung-Sung. Derudover har jeg skrevet en fagbog, om at leve som kreativ freelancer, som ligger hos et forlag nu, samt en halvfærdig ungdomsbog og en halvfærdig krimi. Jeg tror 2017 bliver et godt år rent udgivelsesmæssigt.

Links til forfatteren:

Hjemmeside

Facebook

Trailer

Forlaget

 

One thought on “Forfatter-interview #5 Palle Schmidt

Leave a Reply

