Forfatter-interview #9 Olga Ravn

Olga-Ravn

Olga Ravn har skrevet Celestine, som jeg var meget imponeret af. Nu er hun aktuel med Den hvide rose. Hun besidder et helt særligt talent og jeg jublede, da jeg hørte at hun ville deltage i dette interview. Jeg kan næsten ikke vente med at dele hendes tanker om litteratur med jer alle – skynd jer at læse videre 🙂

OMKRING BOGEN Den hvide rose
Læs anmeldelsen af 
Celestine

13644164_10153499544106256_1032515177_n.jpg

1. Tre ting om dig selv, som dine fans måske ikke vidste

Haha, jeg ved ikke, om jeg har fans! 😻 Selvstændighed er noget af der vigtigste for mig overhovedet. Jeg er typen, der ikke spiser op, hvis jeg bliver bedt om det. Som barn løb jeg væk og gemte mig i buskene, når de andre børn heppede på mig til stafet. Den dag i dag er der få ting, jeg hader mere, end når folk råber mit navn i kor. Det er virkelig afskyeligt. Jeg er okay god til at crawle, dvs. min form er dårlig, men min teknik er god.

2. Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?

Jeg tror ikke, der indtraf et præcist tidspunkt, men jeg begyndte at skrive tidligt, være ambitiøs tidligt. Måske ved menstruationens indtræffen? Et sted mellem 11 og 13 år. 3. Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det? Alle har vel skrevet, siden de fik skrift, siden de lærte at tegne, så det har jeg også. Det startede med at jeg læste andre bøger og sang sange i skolen; jeg begyndte at forstå, at sproget kunne bevæge sig på andre måder end, når man talte til hinanden.

4. Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv? (Kontaktede forlag – hvordan?)

Haha, jeg opdagede mig selv! Ligesom alle mennesker!

5. Hvor mange bøger har du skrevet? Og i hvilken genre?

Jeg har skrevet en roman og tre digtsamlinger. Og så har jeg oversat et par bøger og redigeret en bog med tekster af Tove Ditlevsen.

6. Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at vælge netop den?

I Den hvide rose er der ikke på den måde en historie, det er mere en scene – et sted, hvor to mennesker står i en kærlighed, der er gået i stykker. Det ene menneske tiltaler det andet, er blevet forladt, men nægter at være blevet det. Det andet menneske er syg og har ikke nogen stemme. Den, der er blevet forladt plejer den, der forlader. Og så er der en masse hvide roser over det hele i den have, hvor de er. Jeg har skrevet bogen med den hensigt, at den skulle være halv maskine, halv trylleformular. At den skulle være ultra romantisk og samtidig underlig mekanisk. Den, der taler i bogen lider af gentagelsestvang. Bogen er måske skrevet som et forsøg på at beholde den, der er gået fra en. Hvis du ikke er her, kan jeg røre ved dig i skriften. Det er bogens forsøg, tror jeg.

7. Hvad inspirer dig? Hvilke forfattere har inspireret dig? (Andet; kunst, musik, ting i livet?)

Vejret!!!! Til den her bog har jeg læst: Shakespeare (Romeo og Julie og Hamlet bl.a.), Gertrude Stein, Ann Jäderlund, Inger Christensen og Wittgenstein. Jeg har også lyttet meget til det her stykke musik, mens jeg skrev bogen færdig: https://m.youtube.com/watch?v=cJNfpPoM3ug Det er komponeret af den danske komponist Hans Abrahamsen, med tekststykker fra en fantastisk bog af Paul Griffiths, som udelukkende er skrevet med ord fra Ophelias replikker i Hamlet (hun er notorisk kendt for ikke at have mange replikker). Den hvide rose er et systemdigt, ligesom Let me tell you er en systembog, altså skrevet efter et specifikt sæt regler eller ord indsat i et system. Rosebogens system er primært, at hvert digt skal være fem linjer langt og det endelige antal digte skal gå op i fem. På et tidspunkt havde jeg 583 digte! Mange af dem var næsten ens, med bitte små variationer. I den endelige udgave er det endt på 160.

8. Hvad er dit budskab med din bog?

Jeg har ikke noget budskab med mine bøger. Jeg vil gerne have, at mine bøger skal være steder, man kan opholde sig i og selv afgøre hvad betyder.

9. Hvordan identificerer du dig med karakteren(e)?

I den her bog er der ikke rigtig karakterer. Inde i mit hoved har jeg kaldt den min “heartbreak bog”, den er meget mere alvorlig og ensom, end jeg ellers går og er til hverdag. Det har været vigtigt for mig at have et sted, hvor denne sorg kunne udspille sig i al sin besathed.

10. Hvad læser du lige nu?

Jeg læser Den hvide by af Karolina Ramqvist (mega god!), Ballader om vold og ømhed af Lean Nielsen og Vildsvin af Hannah Lutz.

11. Nævn 3 bogtitler, som du vil anbefale andre

Wild Grass on the Riverbank af Hiromi Ito er en af de bedste bøger jeg har læst længe. Marts er bedst af Lea Løppenthin (kan downloades gratis) Det kommer til at ske af Lone Aburas.

12. Hvornår kommer din næste bog?

Den hvide rose er lige blevet udgivet. Jeg har to andre projekter i gang, men jeg ved aldrig hvor langt tid det tager. Måske et år eller to.

Links til forfatteren:

Hjemmeside

Twitter

Litteratursiden

Gyldendal

Leave a Reply

