Villa America

Villa America af Liza Klaussmann

IMG_7564.JPG

3 stars

Anmeldt for Plusbog.dk

Romanen ”Villa America” er skrevet af Liza Klaussmann og er et spændende bud på en roman, som sætter sit fokus på 1. Verdenskrig og tiden herefter. Den omhandler den såkaldte ”Lost Generation” – om relationerne mellem mennesker, både i kærligheden, lidenskaben, venskabet og ægteskabet. Det er denne historiske periode, hvor der foregår en masse ting. Vi hører om krigens usikkerhed, mændenes frygt ved at drage afsted og de mange traumer, som hjemsøger de mænd, som vender hjem. Desuden hører vi også om flyets udvikling. Det er spændende at høre om hvordan historien påvirker fiktionen.

Særligt efter 1. Verdenskrig virker alt usikkert og der er mange ændringer. Der kommer nemt ridser i den gyldne overflade. Livet er glamourøst, fyldt med fester og flotte kjoler, men i privatlivets atmosfære ændres tingene drastisk med skilsmisser, en nyfunden og eksperimenterende seksualitet og relationer, som ofte bliver mørke, hvor de engang var lyse og fyldt med kærlighed.
Skrivestilen er glimrende og forfatteren besidder et talent i form af hvad hun ofte skjuler for læseren. Ikke alle karaktertræk, beskrivelser eller relationer røbes. Da alt ikke er serveret for læseren, er læseren derfor ofte aktiv i plottets fremadgående udvikling og denne mystik intensifiserer dette. Særligt er de følelsesmæssige passager rigtig godt udpenslet. Man får et indblik i den omtalte karakter og finder pludselig ud af, hvad deres karakter rummer.

”Det er, som om jeg har levet i en slags skal, et fængsel, der er formet som en verden, men faktisk er en falsk fortolkning af den. Nogle gange kan jeg ligefrem ryste af frustration over ikke at være i stand til at gøre det, jeg føler indeni, klart udadtil. Jeg ville give hvad som helst for at være i stand til at smage og se og mærke og vise ting ligesom andre mennesker, men jeg er på en eller anden måde lukket inde”

Selvom jeg nød læsningen vil jeg dog mene, at nogle passager kunne være udeladt. Til tider bliver det desværre en anelse langsomt og enkelt (ofte kun med en beskrivelse af Sara og Gerald Murphys kærlighedsforhold), hvilket er rigtig ærgerligt, for det er ellers en spændende roman, som nemt lader læseren gå på opdagelse i det litterære univers. Der er ingen tvivl om at enhver læser drømmer om at gå i fodsporene på Sara and Gerald Murphy langs den franske Riviera.

… Hvis man er forelsket i denne tidsperiode, så vil jeg varmt anbefale ”The Great Gatsby” eller ”Tender is the Night” af Scott Fitzgerald.

One thought on “Villa America