Mis med de store kugler

Mis med de store kugler af Biker Bjarne /Frank Madsen

bl (2).JPG

4 stars

Det skal siges, at jeg altid har været den store pixibogs-elsker. Fra da jeg var helt lille har jeg haft yndlingsbøger og selv i mine teenageår har jeg haft et par stykker til at stå på hylden for at minde mig om simplere tider og gode minder med mor og far i sommerhus. Aldrig havde jeg dog troet, at jeg skulle læse en fræk, ironisk og humoristisk fortælling som ”Mis med de store kugler”.

Allerede fra starten, da jeg modtog en mail med en forespørgsel om at anmelde den, så grinede jeg højt og tænkte: ”Det SKAL jeg da!” Jeg fik mailen på en kedelig mandag, og det gjorde lige midt humør en hel del bedre.

Idéen er sjov. Selvfølgelig findes der en kat, som stadig har sin mandighed og naturligvis er alle de andre hankatte misundelige, fordi vores hovedka(T)rakter er en charmetrold, som formår at score damer her og dér. Dog gaber de engang imellem, men opdager mis det? Nej, hvorfor skulle man det?

Et af mine yndlings steder i fortællinger er afsnittet med Mis, som ikke gider at arbejde. Det vil illustrationerne naturligvis vise bedre end mine skrevne ord, men her må jeg understrege, at et smukt brug af dansk ironi og ”at kunne tage pis” på sig selv i den grad virker i denne fine historie.

I stedet for at citere eller beskrive yderligere, så vil jeg blot anbefale den til den læser, som har brug for et fornyet smil på læben.

”Mis med de store kugler” er en skøn og humoristisk lille pixibog, som hurtigt kan få fast placering i din inderlomme.  Hvad vil der mon ske Mis på hans fortsatte rejse? Hvem ved?

/ Der findes desuden en julet historie om Mis. Den hedder ”Mis med de store julekugler”.

One thought on “Mis med de store kugler

Leave a Reply

