FORFATTER-INTERVIEW #12 Anna Klahn

FORFATTER-INTERVIEW #12

… DER PRÆSENTERES (TROMMEHVIRVEL!) ….

ANNA KLAHN

Billedresultat for anna klahn

Omkring digtsamlingen “Fra den afdødes hus”

1. Tre ting om dig selv, som dine fans måske ikke vidste
Jeg underviser et hold af forfatterspirer på ungdomsskolen i Ry til efteråret. Jeg har to børn. Jeg er ved at uddanne mig til lærer.

2. Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?
Jeg havde den idé ret tidligt, jeg ville skrive en roman om nogle børn, der fandt en tidsportal ude i skoven, så vidt jeg husker. Det var, da jeg var barn. Men så var der lige nogle teenageår, hvor idéen var helt ude.

3. Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det?
Jeg har skrevet altid, som barn mest, fordi jeg godt kunne lide at finde på gode historier. Jeg har altid elsket ord. Jeg startede med at skrive sådan lidt mere for alvor, da jeg var tyve, enogtyve måske. Jeg tror, jeg synes at mit liv var blevet meget alvorligt. Haha. Som voksen har det at skrive altid handlet om at komme til forståelse af det, der er svært, eller nærmere om at skabe en æstetik med det der er svært/uforståeligt I mit liv.

4. Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv? (Kontaktede forlag – hvordan?)
Jeg begyndte på et tidspunkt at sende nogle korte tekster til forskellige litteraturtidsskrifter og fik udgivet noget I det danske “Slagtryk” og det norske “KAMILLA”. På et tidspunkt holdt “Slagtryk” et arrangement på Svalegangen i Aarhus og inviterede mig til at læse op. Der læste jeg nogle nye tekster op. Efterfølgende skrev en af redaktørerne på Slagtryk, Erik Scherz, som har forlaget Weltscherz, til mig og spurgte, om det jeg læste skulle blive til et eller andet på sigt – og hvis ja, at han var interesseret I at udgive det. Så på den måde er jeg – endnu – helt uerfaren i at gå fra dør til dør med et manuskript. Meeeen det skal nok komme.

5. Hvor mange bøger har du skrevet? Og i hvilken genre?
Jeg har skrevet en digtsamling, “Fra den afdødes hus”. I øjeblikket er jeg ved at skrive en roman. Den handler om de roller vi spiller i hinandens liv og hvordan alt ændres med de øjne, der ser.

6. Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at vælge netop den?
Hvis vi taler om digtsamlingen, blev den til I en periode hvor jeg havde flere oplevelser med at miste, så det kom lidt af sig selv, at den kom til at kredse om at forstå det.

7. Hvad inspirer dig? Hvilke forfattere har inspireret dig? (Andet; kunst, musik, ting i livet?)
Lige for tiden al mulig kunst, der har med tiden at gøre. Tiden I et eller andet givent rum. For eksempel Jeanne Fredacs billedserie “Verlassene Orte”. Det er billeder af forladte steder I det gamle Østtyskland der har været forladt siden murens fald. For eksempel er der et fuldstændig fantastisk billlede af en scene med scenetæppet trukket for. Foran er der mange rækker med tomme sæder, på væggene hænger gyldne lamper. Det er fantastisk, fordi det ikke ved første øjekast er til at se, at det ikke længere er i brug. Det ligner at en forestilling går i gang inden længe. Først ved et nærmere blik ser man, at alt er ved at smuldre. Et andet eksempel på det er Cardiff og Millers installationsudstilling “Something strange this way”. Den var på Aros sidste år. Cardiff og Miller viser tiden i rummet på en for mig meget appelerende og inspirerende måde. Et eksempel er deres værk “The storm room”. Her ser publikum ind af vinduerne I et rum, hvor der er en masse kulørte lamper og pladespillere. Mens lyden og lyset fra et tordenvejr ruller op udenom rummet, lyser lamperne og spiller pladespillerne sammen og på skift. Det der fascinerer mig er oplevelsen af at det har to tempi. Et der foregår udenom rummet, nemlig mi tog tordenvejrets tempo, og et der udspiller sig inde i rummet, hvor stemmerne fra grammofonpladerne og lysene der blinker, der forekommer at være en lynenden hurtig gengivelse af forgangen tid.

8. Hvad er dit budskab med din bog?
Det arbejder jeg ikke med.

9. Hvordan identificerer du dig med karakteren(e)?
Jeg tror, at jeg identificerer mig ved at skrive om følelser jeg har oplevet. Jeg tror ikke man kan skrive om en følelse, man ikke har oplevet. I hvert fald ikke på en god måde.

10. Hvad læser du lige nu?
A game of thrones…hvis det siger nogen noget. Haha.

11. Nævn 3 bogtitler, som du vil anbefale andre.
Herman Hesses “Steppeulven”. I særdeleshed om tiden og dens muligheder, og menneskets begrænsning sine forestillinger om sig selv.
Linda Bostrøm Knausgårds “Grand mal”. Det er en novellesamling, der i den grad hiver en æstetik ud af angst og sorg. Noget af det mest rørende jeg har læst nogensinde.
Einar Már Gudmundssons “Universets engle”. En kort roman om en psykisk syg mand og hans særdeles lyriske, fantastiske og smertelige forståelse af verden. Det er et par år siden jeg sidst har læst den, men den har været min litterære obsession, siden jeg var atten.

12. Hvornår kommer din næste bog?
Forhåbentlig i år 2017. Blink blink

Links:

Weltscherz

Slagtryk

Goodreads

Leave a Reply

