Exilium #1

Exilium #1 af Linette Harpsøe

foto 1 (1).JPG

4-stars

Tak til DreamLitt for anmeldereksemplaret!

Hold da op, hvor er jeg imponeret over Linette Harpsøes skrivetalent! Hun har i den grad skabt en roman inden for dystopia/fantasy-genren, som giver bankende hjerte og en puls, der sidder helt oppe i halsen. Sproget er yderst velskrevet og skaber spænding, såvel som det fletter utrolig mange detaljer ind i plottet. Ved hvert kapitels afslutning er der en cliffhanger, som lokker én til at fortsætte denne spændende og nervepirrende læsning.

Vi præsenteres for Fry og en setting, som er tydeligt påvirket af dystopia og en postapokalyptisk stemning. Der er noget som hærger Danmark og som slår folk ihjel. Fry er indespærret i et hus med sin familie og herfra begynder eventyret for alvor. De første knap 100 sider er dagbog/logbog-sider, og dette fungerer utrolig godt. Der er så mange spørgsmål, som man som læser får lyst til at stille og samtidig bliver det endnu mere nervepirrende, at man kun får få bidder af handlingen præsenteret. Rigtig godt element fra forfatteren!

“Kl. 07.18
Vi er i live… Jeg ville gerne have fortalt mere, men jeg kunne ikke. Min stemme knækkede over. Jeg har ondt i hovedet. Jeg ligger på gulvet, de andre er nedenunder. Jeg tror snart ikke, vi kan holde ud mere. Især far virker… anderledes. Han går rundt som en zombie. Og mor… hun er bange hele tiden. Og der er intet, jeg kan gøre ved det. Det er svært ikke at være vred på dem. Min onkel råber ad far, når han går i vejen hele tiden. Selv hvis verden en dag bliver normal igen, bliver vi det så også?”

Det er svært at gå helt ned i detaljerne, for jeg synes næsten, at det er synd at afsløre for meget. Det burde være op til læseren selv at dykke ned i denne roman og lade den udfolde sig selv, for det er i sandhed et fantastisk bud på en dystopia/fantasyroman. Jeg jubler og kan ikke tro, at en så ung forfatter har formået at skrive en så stærk, fængende og intens roman.

Linette Harpsøe kan noget med sproget. Hun kan indkapsle læseren i sit litterære spind, så vi med lethed kan indleve os og identificere os med karaktererne i handlingen. Følelser og handlinger, som karaktererne oplever, går nærmest direkte igennem os. Det føles som om man står ved siden af Fry i mørket – med et bankende hjerte, klar til at kæmpe for en bedre verden. Der er ingen tvivl om at universet er godt bygget op. Der er sans for detaljer, utrolige beskrivelser og hele læseoplevelsen bliver derfor utrolig visuel. Forfatteren skaber billeder og associationer i vores sind – som om en film kører, imens man bladrer sider.

“Og hvilket syn mon venter os? Vil vi fejle, eller vil eksperimentet være en succes?”

Tillykke til Linette Harpsøe for en yderst velskrevet og fængende debutroman. Jeg kan kun spændt vente på 2’eren i ”Exilium”-serien.

foto 2 (1).JPG

Leave a Reply

