FORFATTER-INTERVIEW #16 Kasper Selmar Pedersen

FORFATTER-INTERVIEW #16

… DER PRÆSENTERES (TROMMEHVIRVEL!) ….

 Kasper Selmar Pedersen

download (2).jpg

OMKRING BOGEN “TANKER FRA EN RUS”

Læs anmeldelsen af “Tanker fra en rus” her

Cover-e1443541443280

1. Tre ting om dig selv, som dine fans måske ikke vidste

Jeg tror desværre ikke, at jeg har nogen fans. Men antager jeg, at det er tilfældet, så må det være:
1. at min altoverskyggende ungdomshobby var hundetræning
2. at jeg har en tvilling
3. at jeg ikke havde/har skrevet en sammenhængende tekst hverken før eller efter jeg skrev ”Tanker fra en rus”.

2. Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?

Det var cirka et år, før jeg stod med den færdige bog. Jeg havde på grund af en uventet pause pludselig fået god tid midt i uddannelseskapløbet. Desuden sad jeg med en indebrændt indignation over, hvordan mine introarrangementer var blevet grebet an på universiteterne. De to forhold blev grundlaget for min bog. Jeg havde således både tid og et emne, som jeg brændte for. Da var det, at jeg besluttede mig for, at jeg ville være forfatter.

3. Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det?

Jeg har ikke skrevet særlig længe. Jeg startede i det små med nogle digte og et par meget korte historier, da jeg gik på Silkeborg højskole i foråret 2013. Efter jeg afsluttede mit ophold der, begyndte jeg først at skrive igen, da jeg kom på Brandbjerg højskole i foråret 2015. Her lavede jeg en kontrakt med mig selv om at skrive på bogen én time hver dag, og med flid og disciplin lykkedes det mig at skrive første udkast til bogen på cirka 5 måneder i min fritid på højskolen.

4. Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv? (Kontaktede forlag – hvordan?)

Jeg vil som sådan ikke sige, at jeg blev opdaget. Dem, der gav mig troen på, at jeg kunne skrive, var mine kammerater på Silkeborg højskole. De sagde flere gange, at de kunne lide mine tekster, og det var lige det rygstød, jeg manglede for at komme i gang senere.
Fra starten vidste jeg, at jeg ville udgive bogen selv, idet jeg havde lyst til at være inde over alle elementerne af udgivelsen. Jeg så det således som en øvelse i være selvstændig, hvilket jeg drømmer om at blive i fremtiden. Derfor har jeg heller aldrig haft kontakt med nogen forlag.


5. Hvor mange bøger har du skrevet? Og i hvilken genre?

Jeg har kun skrevet denne ene, ”Tanker fra en rus”. Det er en realistisk roman.

6. Hvad inspirer dig? Hvilke forfattere har inspireret dig? (Andet; kunst, musik, ting i livet?)

Det var mine personlige oplevelser fra rusture på hhv. CBS og KU, der inspirerede mig til at skrive bogen.

7. Hvad er dit budskab med din bog?

Mit budskab er, at vi skal tænke over, hvad alkohol gør ved fællesskaber. At vi skal tænke over, hvordan vi ønsker, at fremtidens universitet skal byde nye studerende velkommen, og hvordan de skal uddannes. Og sidst men ikke mindst, at vi skal tænke over, hvad der egentlig giver livet mening.

8. Hvordan identificerer du dig med karakteren(e)?

Jeg identificerer mig i høj grad med hovedpersonen Peter. Dels selvfølgelig fordi han er på steder, hvor jeg har været, og dels fordi han oplever ting, som jeg også selv har oplevet.

9. Hvad læser du lige nu?

Jeg er i gang med at læse Simon Sineks; “Start with why: How great leaders inspire everyone to take action”

10. Nævn 3 bogtitler, som du vil anbefale andre

Jeg læser sjældent skønlitterære bøger, men jeg kan i stedet anbefale disse to populærvidenskabelige bøger.

  1. ”Thinking Fast, Thinking Slow”. Det er en bog skrevet af nobelprismodtageren i økonomi Daniel Kahnemann. Den handler om, hvordan mennesker ikke er så rationelle, som vi indenfor den økonomiske teori antager, at de er. Det er et helt livs visdom og forskning kogt ned på nogle få hundrede sider. Den er ganske enkelt genial!
  2. ”At leve et liv, ikke vinde en krig” af den svenske psykolog Anna Kåver. Denne lille bog handler grundlæggende om accept af de vilkår, som man bliver konfronteret med i livet. Anna Kåver definere accept som: ”At vælge at se, rumme og udholde både den ydre og indre virkelighed uden at flygte, undvige, forvrænge eller dømme den, og at handle  konstruktivt ud fra denne virkelighed på en måde, som fører én imod ens egne værdier og mål.”

 

11. Hvornår kommer din næste bog?

Hvis den nogensinde kommer, så bliver det, når jeg igen har noget på hjertet, som jeg simpelthen bare må ud med. Noget som jeg har lyst til at sætte fokus på, og hvor jeg samtidig har tiden til at gøre det. Måske bliver det først, når jeg bliver pensionist. Måske tidligere. Ingen ved det – ikke engang jeg.

Links til forfatteren:

Hjemmeside

Arnold Busck

Leave a Reply

