Experimentet

Experimentet af Susanne Pedersen

foto 2 (3).JPG

2 stars

Tak til EgoLibris for anmeldereksemplaret!

”Experimentet” er skrevet af Susanne Pedersen og udgivet af EgoLibris. Genren er en blanding af realisme og paranormal, for samtidig med at vi introduceres til hovedpersonen (Sophias) hverdagsliv som færdig student fra gymnasiet, så får vi også indblik i plottet, som blandt andet inkluderer paranomal-genren, aliens og en opklaring af et mord. Susanne Pedersen har skabt et litterært univers, som veksler mellem virkelighed og fantasy/paranormal elementer, og det fungerer rigtig fint.

Udover dette vil jeg nævne skrivestilen, som er spækket med sanselige og visuelle beskrivelser, så man føler, at man stod dér selv. Det var til tider, at man ligefrem kunne dufte den salte havluft og hedens lyng. Det er skønt at fortællingen finder sted, hvor man føler, at man kender det hele som baglommen på ens jeans. Personligt har jeg mange minder fra Blåvand-egnen, og derfor var det næsten endnu sjovere at læse denne roman. Jeg kunne se det hele for mig og uanset om man har været ved Blåvand eller ej, så kan disse beskrivelser af havet og omegnen skabe en utrolig ro, selv når man læser om det.

“Det tog kun nogle få skridt at nå igennem stuen, og jeg åbnede glasdøren ud til den lille terrasse. Huset lå beskyttet af en vold, og de vildt voksende hybenbuske på den gjorde det svært at se sommerhuset overfor. Duften af lyng, hybenroser og fyrretræ fyldte stuen, og med lukkede øjne lod jeg duften sive igennem mig. Den plejede at få mig til at føle mig som et lille sorgløst barn.”

Nok om min sentimentale mindestund – tilbage til Susanne Pedersens roman. Endnu et godt element er at fortællingen indkapsler følelsen af at være alene og føle sig udenfor. Sophia har aldrig kendt sin rigtige familie og føler derfor en form for stedløshed – som om hun ikke helt hører til. Alle kan nikke genkendende til denne følelse og denne formidles flot igennem sproget og særligt karakteristikken af Sophia.

“Igen gik jeg i stå, ude af stand til at forklare hvad det egentlig var, jeg ville. Hvordan skulle jeg forklare, at det vigtigste for mig var ikke at føle mig forkert hele tiden, at jeg bare ønskede at høre til et sted?”

Et enkelt minus ved romanen er dog, at jeg desværre ikke helt følte, at jeg nogensinde kom ind under huden på karaktererne, hvilket er utrolig ærgerligt. Hver af karaktererne virkede desværre lidt for anonyme og gjorde læsningen svær at indleve sig i, hvilket er synd, for der er ellers potentiale i denne roman. Den skulle blot have været mere gennemarbejdet.

One thought on “Experimentet

Leave a Reply

