FORFATTER-INTERVIEW #20 Nick Clausen

Image result for nick clausen

OMKRING ROMANEN Drømmeland

Læs anmeldelsen af Mareridt & Myrekryb #1
foto 1 (7).JPG

  1. Tre ting om dig selv, som dine fans måske ikke vidste

Jeg har høns. Jeg arbejder som håndværker ved siden af bøgerne. I mit næste liv vil jeg gerne være tryllekunster.

  1. Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?

Jeg vidste det fra den første bog, jeg læste. Jeg var nok 7-8 år gammel. Jeg havde udelukkende læst tegneserier indtil da, men jeg blev enormt grebet af denne bog – det var Snevampyren af Dennis Jürgensen. Jeg ville virkelig gerne prøve at skrive en bog selv. Og jeg kan huske, at jeg tænkte, at det ikke virkede særlig svært – man skulle jo bare skrive ord i den rigtige rækkefølge. Så jeg var meget optimistisk med mine chancer for at opnå min nye drøm. Det viste sig nu at være lidt sværere end jeg regnede med.

  1. Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det?

Jeg skrev lidt løst i min barndom. Mest stile og korte historier for sjov. Jeg skrev mine første ’rigtige’ historier da jeg var 15-16 år. En kort roman og fire noveller. Jeg sendte dem til et forlag, som læste dem og sagde pænt nej tak, men opfordrede mig til at blive ved med at skrive. Derefter glemte jeg faktisk næsten min drøm om at blive forfatter. Jeg havde vist travlt med så mange andre ting, som man har, når man er teenager. Jeg var 18, før jeg kom i tanker om den igen. Jeg bestemte mig for, at tiden var inde til at tage det alvorligt. Så jeg lavede et løfte til mig selv om, at jeg ville skrive 1.000 ord hver dag, indtil jeg fik en bog udgivet. Det tog mig faktisk kun et par år. Mit første manuskript blev accepteret af et forlag da jeg var 19, og udkom da jeg var 20. Jeg er 28 i dag. Så det er 10 år siden, jeg begyndte at skrive for alvor.

  1. Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv? (Kontaktede forlag – hvordan?)

Jeg sendte mine manuskripter til forlaget Tellerup i begyndelsen. De udgav Dennis Jürgensen, mit helt store idol, og de modtog manuskripter på mail, hvilket gjorde arbejdet meget nemmere for mig – ellers skulle jeg printe og poste 100 sider om måneder. De sagde nej til mine 13 første manuskripter, men hver gang gav de en begrundelse og gav mig råd til ting, jeg kunne gøre bedre. Så for hver gang blev min historie en smule bedre. De var faktisk tæt på at sige ja til min historie Tidevandet, men afviste den. Jeg sendte den til forlaget Facet, som sagde ja. Så det blev min første bog. Senere har jeg også udgivet bøger på Tellerup og Høst & Søn.

  1. Hvor mange bøger har du skrevet? Og i hvilken genre?

Drømmeland er min 15. roman. I starten skrev jeg mest gys. Det kom ligesom naturligt til mig. Derefter bevægede jeg mig mere over i fantasy. Den sidste vindrytter er klassisk, episk fantasy, mens Skrifterne fra Safirhavet er historisk fantasy. Lige nu skriver jeg på science fiction. Så det er vel overordnet de fantastiske genrer, jeg gør mig i.

  1. Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at vælge netop den?

Jeg synes, at Drømmeland har nogle vigtige ting på hjerte. På overfladen er det en historie om en dreng, der møder sin døde far som et spøgelse og må kæmpe mod nogle modbydelige uhyrer. Men indenunder handler historien i mine øjne om at give slip, om at tilgive, og om at overvinde sin frygt. Det virkelige monster i historien er fortiden og de ting, vi ikke kan (eller vil) give slip på.

  1. Hvad inspirer dig? Hvilke forfattere har inspireret dig? (Andet; kunst, musik, ting i livet?)

Jeg bliver mest inspireret af stemninger. Vejret og omgivelserne kan inspirere mig meget. Hver gang jeg går tur i skoven, dukker der fx ideer op til historier, som foregår i skoven. Når jeg ser månen eller stjernehimlen, får jeg ideer om rumrejser. Jeg får også ideer, som foregår i de byer, jeg bor i. Byen i Ulm er fx inspireret af en by ved navn Mosbjerg, hvor jeg boede en overgang.

Jeg er meget inspireret af Dennis Jürgensen, som har skrevet et hav af historier i alle tænkelige genrer. Stephen Kings ideer er også fede og inspirerende. Men generelt bliver jeg meget opsat på selv at skrive, uanset hvilken bog, jeg læser. Jeg får stadig den samme følelse, som jeg gjorde den allerførste gang, jeg læste en bog: Det vil jeg også!

  1. Hvad er dit budskab med din bog?

Der er ikke noget specifikt budskab. Jeg prøver altid bare at fortælle en historie, som betyder noget for mig, og så må læseren selv hive budskaber ud deraf – hvis der er nogen at finde.

  1. Hvordan identificerer du dig med karakteren(e)?

Jeg prøver at lade dem være selvstændige personer, der får lov at træffe deres egne valg. Det lyder nok mærkeligt. Men det betyder fx at jeg ikke planlægger, hvad de skal gøre eller hvordan de skal reagere. Det sker ligesom bare af sig selv, imens jeg skriver. Pludselig har jeg skrevet en scene, hvor hovedpersonen kommer ud for noget, som jeg troede, han ville blive ked af, men i stedet bliver han vred. Så er han altså typen, der bliver vred i den slags situationer. Det betyder også, at jeg ikke kan planlægge historien, for hele handlingen tager tit drejninger, som jeg ikke havde forudset, ud fra et valg, som hovedpersonen træffer.

Men jeg ligger selvfølgelig altid noget af mig selv i hovedpersonen. Det kan ikke undgås. De får nogle af mine erfaringer, går igennem nogle af de samme udfordringer. Jeg har aldrig kæmpet mod varulve, men jeg har haft følelsesmæssige udfordringer, og det er altid følelserne, som alle historier i virkeligheden handler om.

  1. Hvad læser du lige nu?

Jeg har lige læst Neverwhere af Neil Gaiman. Den er sindssyg god! Jeg er i gang med at lytte til Greven af Monte Cristo på lydbog. Den er også vildt spændende (men en smule lang). Jeg læser også Blodets Nætter af Steen Langstrup, en dansk forfatter, som jeg for nyligt har fået øjnene op for.

  1. Nævn 3 bogtitler, som du vil anbefale andre.

Jeg tror, at det her er de tre historier, der har grebet og fascineret mig allermest i mit liv:

Rebecca af Daphne du Maurier. Ufattelig stemningsfuld. Det tætteste, man kan komme på en spøgelseshistorie uden et spøgelse.

Catch-22 af Joseph Heller. Sjov, forvirrende, kaotisk, grotesk og vildt underholdende.

Replay af Ken Grimwood. Science fiction, når det er allerbedst. En smuk metafor for livet.

  1. Hvornår kommer din næste bog?

Jeg skriver allerede på de næste syv noveller, som skal blive til Mareridt & Myrekryb 2.

Links til forfatteren:

Facebook

Hjemmeside

Forlaget Facet

Leave a Reply

