FORFATTER-INTERVIEW #22 Pia Stærmose

img_2816

OMKRING BOGEN Fjord

9788793091474.jpg

  1. Tre ting om dig selv, som dine fans ikke vidste.

Jeg var blå pigespejder som barn og min patrulje opfandt tre vigtige ting: storytelling, New Nordic Kitchen og ekstrem sport. Det her skete halvtreds år før det blev moderne. Vi spiste underlige ting og små dyr vi fandt i naturen, fortalte hinanden saftige kærligheds-godnat-historier i teltet om natten og udviklede ekstremt krævende sportsdicipliner, som vi perfektionerede til det sublime. Det er en hemmelighed, men nu er den sluppet løs. Der er intet nyt under solen. Også kærlighed, som er mit hovedtema er en gammel ting. Vi opfandt dog ikke kærligheden. Jeg ved ikke, hvem der gjorde det. Det undersøger jeg.

  1. Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?

Min forestilling om hvordan man blev forfatter var noget med et lynnedslag, noget som kun ganske få udvalgte oplevede. Nærmest en guddommelig pagt som blev tilbudt til ganske særlige mennesker, og derfor langt uden for min rækkevidde.

  1. Hvor længe har du skrevet? Og hvordan startede det?

Jeg startede som extreme-reader allerede som barn. Jeg læste, alt hvad der var på bibliotekets børneafdeling. Senere åd jeg mig igennem hylderne med voksenbøger – alt for tidligt. Hver uge var jeg på biblioteket med min far. Vi lånte stakkevis af bøger, som vi knap kunne bære. Jeg kunne sagtens nå at læse to, tre bøger på en eftermiddag efter skole. Det var svært at holde op. Min mor begyndte at støvsuge i det håb, at larmen ville få mig til at stoppe. Hun fik ret. Jeg hader stadig støvsugere. Jeg begyndte meget tidligt både at fortælle og skrive historier.

  1. Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv? (Kontaktede forlag-hvordan)

Jeg vandt en lille sommer-skrivekonkurrrence i Weekendavisens tillæg ”Bøger” en gang i nullerne – det gav mig blod på tanden. Jeg blev så overrasket, at jeg straks meldte mig på mit første skrivekursus. Senere læste en bibliotekar på Hørsholm bibliotek mit råmanus til Fjord, og jeg blev inviteret til at præsentere mit bogprojekt for bibliotekets mange læseklubber.

  1. Hvor mange bøger har du skrevet?

Indtil videre har jeg kun skrevet Fjord. Min plan er en serie på syv bøger i det samme univers. Lige nu skriver jeg på nummer to. Min genre? En slags bastard. Et mix af slægt/kærlighed/thriller med et poetisk touch. En moderne saga. Måske dækker genren New Nature Writing meget godt. I min roman Fjord slynger det indre og ydre landskab sig ind og ud af hinanden, naturen er en karakter, der handler, mennesket er passivt og afventende, som en plante. For det meste, men ikke kun, for grusomhed og skønhed sniger sig rundt i fjeldet.

For resten har jeg også skrevet et filmmanus – Budapest – efter at jeg for et par år siden tog en uddannelse som film manuskriptforfatter.  Men det her skal jo handle om bøger og ikke om film.

  1. Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke, der fik dig til at vælge netop den?

Jeg har skrevet på bogen i tre år uden helt at vide, hvilken slags bog det ville blive. Kun at hovedtemaet skulle snige sig rundt om vores forestillinger om kærlighed, og hvilke konsekvenser disse forestillinger kan have for hvilke liv vi får. Jeg har nok frasorteret femoghalvfjerds procent af mine tekster for at nå ind til benet. Jeg har arbejdet meget med sprog og rytme for at formen i romanen skulle understøtte indholdet, temaerne. Ofte har jeg udskiftet ord for at kunne bevare rytmen; ord som enten var for lange eller havde for få eller for mange konsonanter. Lidt nørdet, men sådan blev det. Min redaktør, Maya, var heldigvis også en nørd, så sammen fik vi gjort bogen endnu skarpere. Jeg er optaget af 20erne som det farlige ti-år, hvor unge afsøger sig selv og verden. Mange får taget beslutninger, der vælter dem omkuld, måske kun kortvarigt, men nogle forsvinder og kommer aldrig tilbage. Hjernen er ikke færdigudviklet før omkring de 30 år, og unge i 20erne kan ikke konsekvensberegne. På en måde er det uskyldens årti, og mange behøver mere hjælp end de får.

  1. Hvad inspirerer dig? Hvilke forfattere har inspireret dig?

Musik og billeder inspirerer mig. Bevægelser, en lille bevægelse af et håndled, en fod. At røre ved noget på en bestemt måde. Naturen. Vinden og vand. Mest af alt vand. Jeg er inspireret af mange forfattere. Alle dem, hvis bøger jeg har inde i mit hoved. Der er mange, men mest af alt de nordiske. Jeg har lyttet til musik af Hildegaard af Bingen, mens jeg skrev Fjord. Hun var nonne, forfatter, kunstner, mystiker, læge og komponist. Hildegaard levede omkring 1100tallet og er blevet kaldt middelalderens mest betydningsfulde kvinde. Hun havde stor indsigt i mange ting og selv magtfulde mænd lyttede respektfuldt til hende.

  1. Hvad er dit budskab med din bog?

Bogen undersøger flere eksistentielle temaer og  især de overleverede, nærmest mytiske forestillinger, som vi alle sammen har om kærligheden, og som kommer til kort i den moderne verden. Forestillinger om at kærligheden skal se ud på en bestemt måde eller have en bestemt form, for at vi kan genkende den som ægte kærlighed er nede til tælling. Hvis kærligheden ikke folder sig ud på den ”rigtige” måde bliver vi fortvivlet og forstår ikke, hvad der sker.  Skilsmisser og sjæle-skælv rammer i flæng og især de unge, ikke mindst pigerne, er udsatte, fordi de tror, at der er noget galt med dem, når kærligheden mislykkes. De fleste fortsætter jagten efter kærlighed, og jeg er sikker på, at jeg ikke er den eneste, der undrer mig over, hvad der egentlig foregår. Tilsyneladende har vi alle sammen en evig sult efter kærlighed. Hvorfor har vi det, og hvad betyder det for vores liv. Det er det, jeg skriver om.

  1. Hvordan identificerer du dig med karaktererne?

Jeg identificerer mig ikke med mine karakterer, men bruger selvfølgelig dele af mine egne erfaringer til at skabe troværdige karakterer.

  1. Hvad læser du lige nu?

Lige nu læser jeg: Vildmark af islandske Ofeigur Sigurdsson.

  1. Nævn tre bogtitler, som du vil anbefale andre.

Englenes Sorg af norske Jon Kalman Stefansson, Darling River af svenske Sara Stridsberg, og norske Jon Fosses trilogi: Andvake.

  1. Hvornår kommer din næste bog?

Som det ser ud nu, vil jeg sige i løbet af 2017.

Links til forfatteren:

Facebook

 

Leave a Reply

