The Casual Vacancy

The Casual Vacancy
af J. K. Rowling

foto 1 (3).JPG

3-stars

The Casual Vacancy (dansk titel: Den tomme plads) er en virkelig gennemført og skræmmende godt udført af J.K. Rowling. Dog bliver jeg også nødt til at nævne, at det er én af de mest deprimerende romaner, som jeg har læst i år (2016).

Hold da op, hvor kan J. K. Rowling skrive – og ja, det vidste vi jo godt. Men hvor kryber hendes ord ind under huden på hvem der end læser romanen. Det er social realisme, som vi føler på krop og sind. Til tider er skriveteknikken dog for flot udført, for det gør næsten ondt at læse, hvad der sker med karaktererne. Typisk lever alle karakterne et dysfunktionelt liv, hvad end det omhandler omsorgssvigt, stoffer, dårligt helbred, et ægteskab itu, vold eller identitetskrise.

“But who could bear to know which stars were already dead, she thought, blinking up at the night sky; could anybody stand to know that they all were?”

Jeg var helt klar på, at jeg IKKE skulle læse noget lignende Harry Potter. Dette var for alvor en voksenroman, og jeg gav det en chance. Helt objektivt gik jeg ind i læsningen og jeg kan se potentiale, fordi J. K. Rowling er som sagt en fantastisk storyteller, som har sans for detaljer og de skjulte ting mellem linjerne.
Der er mange karakterer at holde styr på, så man skal holde tungen lige i munden, men jeg er vild med det faktum, at de forskellige skæbner lige så stille afsløres og samtidig flettes historierne sammen til et samlet plot til sidst.

“Things denied, things untold, things hidden and disguised.”

Dog ved jeg, at denne roman aldrig bliver én af mine favoritter. Den var (for mig) alt for deprimerende og længden af den understreger indirekte karakterernes stillestående og melankolske tilværelse.

One thought on “The Casual Vacancy

Leave a Reply

