Jeg er Frankenstein

Jeg er Frankenstein
af Bjarke Schjødt Larsen

frani.JPG

3-stars

Jeg er Frankenstein er skrevet af Bjarke Schjødt Larsen med illustrationer af Natascha Friis. Denne letlæse-bog er udgivet af forlaget Turbine.

Denne fortælling er inspireret af klassikeren ”Frankenstein” af Mary Shelley og efter at have skrevet en stor opgave om denne fornylig på universitetet, så jublede jeg, da jeg fik denne bog tilsendt. Det er en fornyet udgave af Frankenstein-fortællingen, og skrevet i øjenhøjde til børn og unge.

Udover at være spækket med smukke og imponerende illustrationer af Natascha Friis, så har Bjarke Schjødt Larsen givet denne nyfortolkning af den velkendte roman en hel del mere action samt et hæsblæsende tempo. Denne udgivelse kunne helt sikkert laves til en minifilm, for man får lyst til at vide mere og bladre sider. Uden at spoile for meget, så følte jeg i min læsning, at slutningen åbner op til noget mere. Er det en fortsættelse eller er det blot en situation, hvor læseren skal lide, imens tankerne kører for at overveje eventuelle slutninger?

Særligt kan jeg godt lide, at hovedpersonen er en teenager, som vågner op efter en bilulykke. Vi skal høre hans tanker, imens han forsøger at vænne sig til sin nye tilværelse som ”monster” og samtidig prøver at løse gåden om hvorfor han var den eneste overlevende. Hvorfor skulle hans far dø? Vidste han for meget?

Alt i alt, en god og kort thriller, som varmt kan anbefales til børn og unge – hvis de tør.

One thought on “Jeg er Frankenstein

Leave a Reply

