FORFATTER-INTERVIEW #25 Julie Duch Lauridsen

Billedresultat for julie duch lauridsen

OMKRING BOGEN Er der en vej ud af helvede?

Billedresultat for er der en vej ud af helvede

1. Tre ting om dig selv, som dine fans måske ikke vidste

Jeg har lidt af akne i mange år
At min kat døde af AIDS
Jeg har aldrig kørt i en traktor

2. Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?

 da jeg begyndte at kunne skrive nogenlunde sammenhængene, og jeg indså at det var en god terapi for mig.

Alt min modstand sætte gang i en lille fighter i mig, som havde en trang til at vise at hun var mere end et offer, men også kunne noget.

Jeg var meget nysgering på andres historier og det kreative der ligger i at opfinde en historie.

3. Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det?

Tror det var da jeg var omkring 12 år, hvor jeg i en blok begyndte at skrive, hvilket udviklede sig til 10 sider, som jeg læste op for mine forældre (jeg værdsætter meget deres tålmodighed)

 Derefter fik jeg så en computer og begyndte at skrive endnu mere.
jeg skrev et teaterstykke i 7 eller 8 klasse, som jeg gerne ville have at mine veninder skulle være med til at opføre, men det gik ikke helt som planlagt..
Så derefter skrev jeg endnu et teaterstykke, som så omhandlede OCD, og det blev faktisk opført på en lille dramaskole i Viborg.
Først skrev jeg en form for dagbog om en ung pige og kærligheden, men den synes jeg ikke var god nok, så den slettede jeg.
Så skrev jeg faktisk en bog, som min faster og veninde faktisk læste, men synes ikke den var helt fangende nok, så jeg droppede den.
Men så ville jeg gerne fortælle min omverden og især mine forældre om hvordan det var at have det som jeg havde det, og det var så begyndelsen på min debut bog.
4. Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv? (Kontaktede forlag – hvordan?)

Med det teaterstykke der blev sat op på dramaskolen i Viborg, blev sat i stand på grund af at jeg havde gået på selve dramaskolen og kendte dramainstruktøren, så sendte jeg manuskriptet til ham, vi rettede det sammen og det blev sat op.

Hvad ang. Bogen så sendte jeg det ind til helt vildt mange forlag, men der er ikke mange der forlag der læser de ting som er sendt uopfordrede, men det gjorde forlaget mellemgaard, heldigvis. Jeg mødtes med chefredaktøren og en redaktør fra forlaget på en bogmesse, vi havde et lille møde, og da jeg kom hjem sendte de kontrakten
5. Hvor mange bøger har du skrevet? Og i hvilken genre?

Jeg har skrevet omkring 3-4 bøger, nogen mere færdige end andre. De genre jeg bevæger mig mest i er drama, og det selvbiografiske. Da jeg elsker når man læser noget man kan relatere til, og som måske kan hjælpe andre som står i samme situation.

6. Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at vælge netop den?

Det var fordi jeg synes det er et emne ikke mange berører, selv i 2016 er det et stort tabu, og det ville jeg gerne bryde op med. Jeg ville gøre mere end bare at skrive, jeg ville gøre en forskel.

7. Hvad inspirer dig? Hvilke forfattere har inspireret dig? (Andet; kunst, musik, ting i livet?)

Det der har inspireret mig er min modstand, især film, da jeg synes det er helt vildt at det er muligt at skabe en historie og et univers så realistisk. Og man ser at det faktisk er de triste skæbner, der er de mest interessante.

 Her de seneste år, har især L.O.C inspireret mig meget. Da han virkelig leger med ordene, skaber kreative metaforer og fortæller historier med hans musik. Gang på gang bliver jeg overrasket over hvor dygtig han er til at fortolke historier om de svage i samfundet, uden at man dømmer, men mere får en forståelse.
 Og det er egentlig også det jeg ønsker med mine tekster, at man ser at der er en grund bag hver handling man foretager sig, om den så er dumdristig eller god.
8. Hvad er dit budskab med din bog?

At få folk til at forstå vi bare er mennesker. At man ikke behøves at være perfekt, presse sig selv, at det er okay at fejle, og at vi mennesker såre andre, selv bliver såret, selv ydmyget, og at man trods en god familie, gode venner og gode omgivelser, stadig kan have depressive tanker, at man ikke er fredet bare fordi man er vokset op i et trygt miljø. Lærer og pædagoger skal have mere fokus på børns psyke lige meget hvor de kommer fra, for alle kan blive ramt.

Ud over dette er budskaber også at nedlægge et tabu, og få rettet lidt op på systemet, for det er dumt at lave nedskæringer på psykiatri fronten, da en dårlig psyke er en hovedårsagerne til at der er så mange arbejdsløse, at mange begår kriminalitet, og nogen vælger at tage stoffer.

Men det er svært at rede mennesker for dem selv, og vi har i mange år prøvet at finde et svar på hvordan vi gør. Jeg ville foreslå at man kunne sænke prisen på psykologer gevaldigt! At hver elev i folkeskolen og på gymnasiet kunne få nogle obligatoriske timer ved en psykolog, og derefter se hvem man skulle arbejde videre med. Måske også et fag i skolen, hvor man forklare hvordan psyken fungere, hvilke konsekvenser det kan have hvis man ikke passer på sig selv,  og nedlægge det tabu det er at have en psykisksygdom, og ud over dette også give eleverne nogle redskaber til hvordan de takler modgang og føler der indimellem er svær at kontrollere.

9. Hvordan identificerer du dig med karakteren(e)?

Det er jo mig selv, selvom jeg benytter mig af et andet synonym, det gjorde jeg fordi det ville komme for tæt på, hvis jeg brugte mit eget navn, og så især fordi så skulle jeg også bruge mine familier og venners navne, og det havde jeg ikke lyst til.

Så jeg identificere mig sjovt nok godt med karakteren, i sær fordi de digte jeg har sat ind har jeg skrevet i situationer hvor jeg har haft det forfærdeligt, så ordene er ikke kun et tilbageblik på en tid der var, men som sagt også følelser som opstod i øjeblikket.

10. Hvad læser du lige nu?

Jeg læser en selvbiografi af Chloe Avo Holm som hedder Stjernebarnet, den handler hendes fortid med stoffer og prostitution. Jeg har ikke selv været ude i sådan noget, så jeg synes det er interessant at læse, hvad der gør at nogen personer ender derude.

11. Nævn 3 bogtitler, som du vil anbefale andre

Før jeg lukker øjne af S.J Watson

Stjernebarnet af Chloe Avo Holm

Tankernes magt af Søren Lynge

Og self. Min egen: Er der en vej ud af helvede 😉

12. Hvornår kommer din næste bog?

Jeg er i gang med at skrive, men der er rigtig mange karakter med i min kommende bog, som gør det lidt kringlede, og så kræver den også en del researches, så der kommer måske til at gå et par år.

 Men er ved at skrive min bog om til et teaterstykke, så det håber jeg lidt på snart kommer op at stå.
Links til forfatteren:
Leave a Reply

