Læs anmeldelsen af Pulsens Koordinater

Læs anmeldelsen af Under Cassiopeia
Billedresultat for nanna lundgaard arbøl

1. Tre ting om dig selv, som dine fans måske ikke vidste
Jeg læser til tegnsprogstolk, går udelukkende i kjole eller nederdel, og så har jeg fem tatoveringer, hvoraf en af dem er af Peter Pan.

2. Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?
Det har jeg egentlig aldrig vidst. Det er noget, der er kommet henad vejen; opdagelsen af, lysten til og behovet for at skrive. Skriveuniverset har haft stor betydning op gennem min barndom, ungdom og også nu i mine midt tyvere. Nogle træner eller tegner, jeg skriver, når jeg er glad, forvirret eller ked af det. Når jeg ikke kan finde rundt. Det blev en nødvendighed – og en velkommen én. På den måde kan man sige, at forfattertitlen egentlig ikke er én, jeg tager så voldsomt højtideligt. Jeg var bare heldig, at der var forlag, der ville udgive mine manuskripter, der udsprang af forskellige perioder af mit liv.

3. Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det?
Jeg har skrevet mange små historier, da jeg var yngre, og så førte jeg i flere år dagbog. Jeg var også typen, der elskede at få stil for i skolen, og lavede den altid første dag. Mine dybere skriverier tog dog for alvor fart, da mine forældre blev skilt, da jeg var 13 år. Jeg blev desværre også udsat for en håndfuld knæskader, der gjorde, at jeg ufrivilligt måtte droppe min interesse for håndboldverdenen, hvilket efter nogen tid ledte mig ind i skriveverdenen, der ligeledes skulle vise sig at blive en stor del af mig.

4. Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv? (Kontaktede forlag – hvordan?)
Jeg deltog i en novellekonkurrence, hvor jeg var så heldig at vinde en plads i novellesamlingen. Nogle år efter søgte jeg på google for at se, om der var nogle måder, hvorpå det var bedst at kontakte forlag osv. Jeg havde en historie, jeg gerne ville fortælle, så da jeg havde fundet et forlag, der passede mig, sendte jeg mit manuskript ind. Et par år efter gentog jeg processen, dog med udfaldet af et andet forlag. Min første bog er udgivet på mellemgaard, der er et betalingsforlag, hvor min seneste bog er udgivet på Copenhagen Storytellers. Sidstnævnte er ikke et betalinsforlag.

5. Hvor mange bøger har du skrevet? Og i hvilken genre?
Under Cassiopeia er en digtsamling, der udkom i 2013. Pulsens Koordinater er ligeledes en digtsamling. Den udkom i februar 2016.

6. Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at vælge netop den?
Jeg påbegyndte idéen til Pulsens Koordinater for flere år siden, da jeg nærer et utrolig stort kærlighedsforhold til København. Jeg gik og fiflede lidt med nogle idéer, hvorpå jeg kunne bringe gaderne ind i en rød tråd. Og det var ikke før sidste år, da min veninde hev fat i mig, for at få mig til at genoptage idéen, at jeg gjorde noget ved det. Jeg gik igennem kærestesorg på daværende tidspunkt, så det var oplagt at skrive sig ud af det.

7. Hvad inspirer dig? Hvilke forfattere har inspireret dig? (Andet; kunst, musik, ting i livet?)
Jeg bliver inspireret af de mindste ting. Det afhænger af mit humør, mine omgivelser og hvor jeg rent psykisk befinder mig i mit liv. Men lyden af regn har altid stimuleret min fantasi, ligesom stearinlys, melankolsk musik og sene nattetimer også har en god virkning på mine skriverier. Af forfattere inspireres jeg meget af de nyere danske forfattere, såsom Stine Pilgaard og Caspar Eric. Jeg holder ydermere også meget af at læse Naja Marie Aidt, Tove Ditlevsen og Haruki Murakami.

8. Hvad er dit budskab med din bog?
Bogens største tema er at miste sig selv og samtidig finde sig selv i processen, hvilket jeg synes er et meget vigtigt emne at tage fat i. Mange har stået i en situation, hvor de har mistet grebet om dem selv og derfor troet alt håb er ude. Det behøver ikke altid at være sådan. Med Pulsens Koordinater ønsker jeg at nå ud til folk, der har mistet sig selv og som skal på benene igen – for det er muligt!

9. Hvordan identificerer du dig med karakteren(e)?
Du’ets oplevelser stemmer nogle gange overens med mine egne, og de fleste følelser i du’ets følelsesregister er også nogle, jeg har stiftet bekendtskab. Derved ikke sagt, at du’et er mig. Det er måske mere et alterego.

10. Hvad læser du lige nu?
Jeg har for første gang givet mig i kast med en krimi. Jeg bryder mig ellers ikke om den genre, men jeg måtte simpelthen læse Kvinden i toget af Paula Hawkins, alene fordi fortællingen ikke udspiller sig fra en politimand-eller kvindes synsvinkel, men fra et vidnes. Dét er interessant! Jeg begyndte at læse den for tre dage siden, og er nu 300 sider inde, fordi jeg ikke har kunnet lægge den fra mig.

11. Nævn 3 bogtitler, som du vil anbefale andre
Min mor siger af Stine Pilgaard, Carol (engelsk titel The Price of Salt) af Patricia Highsmith og En dreng og en pige af Morten Brask.

12. Hvornår kommer din næste bog?
Det har jeg ingen idé om. Jeg arbejder pt. på en roman, men den er langt fra færdig. Skulle jeg være så heldig at blive optaget på studie til september, får jeg automatisk mindre tid til at skrive, men jeg lader det naturligvis ikke komme i vejen for mine skønlitterære udfoldelser. De bliver nok bare sat i bero – klar til, når jeg igen kan kaste mig over dem og give dem liv.

Facebook