FORFATTER-INTERVIEW # Lone Diana Jørgensen

IMG_1894.JPG

OMKRING BOGEN KYS

Læs anmeldelsen af Kys her

472dab95aaf196fbc60875ac868a0a94

1.     En ting om dig selv, som dine fans måske ikke vidste
Jeg foretrækker efterår frem for sommer.

2.     Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?
Da jeg var tolv-tretten år.

3.     Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det?
 Siden 1985. Opfordring fra en ven til at skrive historier om min
opvækst. – ”Ikke to i én stol! En personlig beretning om min ufuldstændige
barndom”. Min debutbog.

4.     Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv? (Kontaktede forlag –
hvordan?)
   Jeg sendte et par kapitler til Gyldendal, som opfordrede mig til at
skrive videre. Det gjorde jeg så.

5.     Hvor mange bøger har du skrevet? Og i hvilken genre?
42 bøger – børne- og ungdomsbøger, romaner for voksne og
biografier.

6.     Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at
vælge netop den?
Jeg blev inspireret af samtaler med min ældre søster, der var
skolepige under 2. verdenskrig.

7.     Hvad inspirerer dig? Hvilke forfattere har inspireret dig? (Andet;
kunst, musik, ting i livet?)
Alt muligt inspirerer mig. Jeg har altid læst meget, men har ingen
speciel forfatter som forbillede.

8.     Hvad er dit budskab med din bog?
Budskabet er, at livet går videre på næsten normal vis selv i
strenge tider.

9.     Hvordan identificerer du dig med karakteren(e)?
Jeg identificerer mig nok mest med Anna.

10.  Hvad læser du lige nu?
”Historien om A.J. Fikrys liv” – af Gabrielle Zevin.

11.  Nævn 3 bogtitler, som du vil anbefale andre
”Historien om A.J. Fikrys liv”.
”Stolthed og fordom” af Jane Austen.
”Lykkeper” af Henrik Pontoppidan.

12.  Hvornår kommer din næste bog?
Forhåbentlig om et års tid.

Links til forfatteren:
Litteratursiden

Leave a Reply

