Udvælgelsen – The Selection #1 af Kiera Cass

Titel: Udvælgelsen – The Selection #1 – Forfatter: Kiera Cass – Forlag: Tellerup

★★★☆☆

foto 2 (2).JPG

Jeg havde hørt meget godt om denne serie, inden at jeg begyndte læsningen. Til sidst var jeg så nysgerrig, at jeg blev nødt til at kaste mig ud i det, selvom jeg sad midt i eksamen og burde have læst andre bøger først. Kender I det? 😉

Kiera Cass præsenterer en serie, som er spændende, selvom plottet er enkelt. Det kan nemmest beskrives som en blanding af: Askepot, reality-TV, kærlighed (eller mangel på samme?) og en rejse ud af fattigdom i et samfund, hvor sociale klasser definerer et menneskets ståsted i livet, både i forhold til materialisme, arbejde og opførsel.

America var en interessant karakter, og jeg nød det faktum, at hun deltager i en konkurrence, hvor hun nødvendighed ikke ønsker prestige og den endelige titel som prinsesse. Dog bliver hun hurtigt populær og et spændende mysterium, som andre ikke helt kan tyde. Hun er ikke en typisk heltinde-figur, men snarere en almindelig kvinde med styrker og svagheder.

Der er dog desværre et par minusser ved serien. Der er en del elementer i romanen, som minder lidt for meget om ”Hunger Games”-serien: hovedpersonen (Americas) uselviske væsen, samfundet og denne konkurrence, som skal være fokus. Det virker desværre på ingen måder originalt, hvilket er rigtig ærgerligt. Som et hvert reality-show, så er denne roman jo spændende. De starter med 35 piger og ender ud med én, som bliver prinsesse, og samtidig bryde med sin sociale arv, som er altafgørende. Det er jo spændende, så man kan jo ikke lade vær med at læse videre.

Jeg var fint tilfreds med starten på denne serie, selvom den manglede en anelse originalitet. Jeg ville ønske, at jeg kunne have elsket den og givet mig fuldstændig hen til den, men der var for mange aspekter af den, som lignede ”Hunger Games” lidt for meget. Det er jo heller ikke skidt, men en roman skulle gerne ligne sig selv, og ikke andre populære romaner. Bortset fra det, så var jeg hooked, da jeg først var gået i gang og jeg skal da selvfølgelig læse videre og finde ud af hvordan det går … og hvordan denne søgen på prinsessen fortsat vil gå.

foto-4-2

2 thoughts on “Udvælgelsen – The Selection #1 af Kiera Cass

Leave a Reply

