FORFATTER-INTERVIEW #31 Dorte Schou

OMKRING BOGEN SWEET TALK

Læs anmeldelsen af Sweet Talk her.

5ebd29f8e342d2b90e1fbad425d26373

1.     Tre ting om dig selv, som dine fans måske ikke vidste

Ha ha ha … de ting folk ikke ved, er typisk dem, man gerne vil holde hemmeligt. Men okay … måske, at jeg er frygteligt dårlig til at håndtere, når der bliver lavet om på aftaler. Jeg er næsten autistisk omkring det fordi alle mine forventninger så skal justeres. Eller at jeg er højdeskræk … jeg var engang i Frelser Kirke med mine børn, da de var små. Trappen, der snor sig udvendigt omkring tårnet, slutter i et meget smalt stykke næsten uden rækværk. Jeg stod med pibende stemme og bad mine børn om at komme med ned igen. Det ville de selvfølgelig ikke. Tredje ting: Jeg er ret ærlig og kan derfor ikke forestille mig, at andre kan finde på at tale usandt. Mange spændende intriger er gået min næse forbi af den grund.

2.     Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?

Det er ligesom bare kommet snigende af sig selv. Når jeg ser tilbage har jeg siden jeg var cirka 18 år beskæftiget mig med at fortælle historier, men indenfor forskellige kunstretninger; teater, dans, billedkunst og musik. Jeg har ledt efter den udtryksform, der passede mig bedst, og er først sent landet på at skrive fiktion.

3.     Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det?

For nogle uger siden fandt jeg min første bog – “Det Spanske Eventyr”. Skrevet på tykt papir og skrivemaskine. Med illustrationer af forfatteren 🙂 Jeg var nok 10 eller 11 år gammel, da jeg arbejdede i flere uger på den bog, med det klare formål at blive forfatter. Men det glemte jeg igen. I hvert fald arbejdede jeg i 12 år med fysisk teater i Italien og Danmark, indtil jeg fik familie og kom i tanke om, at det var klogt at få en uddannelse, man kan tjene penge på. Jeg skyndte jeg mig at få en halvtidsstilling så jeg også havde tid til at skrive.

4.    Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv? (Kontaktede forlag – hvordan?)

Jeg var så heldig at få lov til at skrive sangtekster til Per Flys film om Prop og Berta sammen med min mand. Det kickstartede en karriere som tekstforfatter til børnekorsange, der alle er blevet udgivet på forlaget Dansk Sang. Senere tegnede jeg en serie billedbøger for små børn, som jazzkomponisten Susi Hyldgaard lavede sange til. Vi udgav selv bøgerne og fik en god lektørudtalelse. De blev indkøbt til cirka 30 biblioteker og vi var sikre på, at vi ville blive rige. Det blev vi så ikke, men jeg har fået utroligt mange værdifulde erfaringer ved at udgive selv.

Den første lange tekst jeg skrev, betalte jeg en veninde med professionel forstand på manuskripter for at læse. Simpelthen for at finde ud af, om det var en helt skør ide at skrive. Jeg skrev nærmest i hemmelighed. Det blev ret fedt, men plottet knækkede ligesom på midten, og det har jeg stadig ikke fået løst. Så kom jeg ind på Forfatterskolen for Børnelitteratur i 2012, og siden da har jeg arbejdet meget målrettet på at få noget udgivet, ved simpelthen at blive ved med at skrive og sende til forlag. Det vigtigste er nok min skrivegruppe, der består af kolleger fra forfatterskolen. Vi læser hinandens ting og giver kritik, så manuskripterne er seriøst gennemarbejdede, før de bliver sendt ind til et forlag.

5.     Hvor mange bøger har du skrevet? Og i hvilken genre?

Ti små billedbøger for 2-6 årige med musik – “Pingvin”, “Giraf”, “Skrubbe”, “Løve” m.fl. Fortællingerne er en del af børnekoncerten “Ved du godt det … om dyr”, som jeg laver sammen med tre fabelagtige jazzmusikere.

To tøse-bøger for piger i ca 4.-6. klasse, “Fest i klubben” og “Helt gratis!” på Gyldendal Uddannelse. Læseren er selv er hovedperson og skal tage stilling til temaer som mobning, tyverei og … (hvis jeg får lov til at skrive en bog mere i serien,) løgne. Efter hvert kapitel har man mulighed for at vælge forskellige fortsættelser af historien og dermed om problemerne bliver løst eller tilspidset.

En fagbog for børn – “Lorteklubben”, om at gå på toilettet når man skal. Med fede illustrationer af Andreas Erstling og skrevet i samarbejde med Susi Hyldgaard. Vi har også lavet en teaterkoncert, som vi spiller for børn i indskolingen.

Sweettalk er min første roman. I forhold til at få den udgivet har den det indbyggede problem, at hovedpersonerne er 12 og 13 år gamle, mens læseren er noget ældre. Det er svært at sælge noget, som ikke har en klart defineret målgruppe. Men heldigvis kunne min redaktør, Gry, på Forlaget Turbine lide historien og sproget. Og jeg er sindssygt taknemmelig for at have fået den udgivet.

6.     Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at vælge netop den?

Sweettalk handler om det uperfekte. Det synes jeg er vigtigt at fremhæve i en tid, hvor vi viser vores succeser frem på facebook og 12-tals piger går ned med stress i gymnasiet. Jeg startede med en ide om at skrive en historie, hvor alle var tykke. Det blev kun hovedpersonen, Roman, der endte med at være tyk. Til gengæld var den anden hovedperson, Charlotte, i starten en smule retarderet. I historiens endelige version er hun bare en pige uden det forbehold over for andre mennesker, som vi andre beskytter os med. Børnenes særlige konstitution fører dem ad nogle vildveje, som rationelt tænkende mennesker ikke kan godtage. Men jeg kan godt lide, at få indblik i en anderledes form for logik end den mest gængse. Og jeg har stor sympati for de to sære børn. Også Roman, selvom han er historiens skurk. Erik Barfod, som er lærer på Forfatterskolen for Børnelitteratur, kaldte Romans fortælling for en “bas-arie”. Bassangeren i en opera er for det meste skurken, og hans solo er det sted, hvor han forsvarer sine handlinger. Det billede har jeg haft med mig mens jeg skrev.

Min anden grund til at skrive sweettalk er den sproglige tone, jeg har valgt. Jeg syntes der var mange ungdomsbøger, hvor der stod fuck i hver anden sætning og skulle begås mindst et røveri i 7-eleven. Jeg kunne godt tænke mig at skrive for unge læsere, der synes, at et mere abstrakt sprog er spændende. I starten var hele historien skrevet i 1. person og var et langt, rytmisk flow af Romans indre monolog.

7.     Hvad inspirer dig? Hvilke forfattere har inspireret dig? (Andet; kunst, musik, ting i livet?)

Jeg fungerer visuelt, og da jeg også har beskæftiget mig med teater og billedkunst, er det helt klart der, jeg starter, når jeg begynder at skrive en tekst. Et synsindtryk for eksempel. Jeg så et kæmpe tordenvejr komme ind over København, samtidig med at solen skinnede, mens jeg sad og tænkte over historien om Roman. Så besluttede jeg at historien skulle udspringe af kontraster. Og så tænkte jeg “Hvilke kontraster har vi i Danmark?” Der er helt klart rig og fattig, selvom vi har et meget bedre veldfærdssystem end andre steder. Og så det med at være tynd eller tyk. Perfekt eller ikke perfekt. Det fik jeg lyst til at undersøge. Der er også en kontrast i bogen, som handler om farver kontra sort-hvid. Roman er farveblind, og i alle kapitlerne med hans synsvinkel besluttede jeg, at han ikke måtte nævne ting ved deres farve. Derfor beskriver han fx Charlotes (solbrune) ben som “smeltet chokolade i shorts”.

Jeg bliver selv inspireret af forfattere, som bruger sproget udpræget visuelt. For eksempel Paal-Helge Haugen i romanen “Anne”, hvor hele historien er bygget op af fragmenter af billeder.

Eller filminstruktørerne Roy Andersson fra Sverige (En due sad på en gren og funderede over tilværelsen) og Kiéslowski fra Polen (Dekalog-filmene)

Men jeg bliver også inspireret af historier med suveræne plots. Bjarne Reuter, “Prins Faisals ring”, for eksempel. Eller bøger i fantasygenren – “Harry Potter”, selvfølgelig og “Artemis Fowl”-bøgerne eller “Det gyldne kompas.”

8.  Hvad læser du lige nu?

Jeg er lige blevet færdig med “Biernes histori” af norske Maja Lunde. Hun har også skrevet bøger for børn og unge, og det er hendes første voksenroman. En ret fin bog med et tema, jeg ikke har læst om før. Det kan jeg godt lide. Derudover er jeg halvvejs i Hemingways samlede noveller 🙂

9. Nævn 3 bogtitler, som du vil anbefale andre

“De små tings Gud” af Arundhati Roy.
“Nellies bog” af Niels Frank.
“Anne” af Paal-Helge Haugen.

10.  Hvornår kommer din næste bog?

Snart forhåbentlig 🙂 Jeg har fået antaget en historie om Otto og hans kvaler med pigerne. Hvis alt går vel blive den del af en serie for drenge på 10-12 år. Og så har jeg et manuskript til en YA-roman liggende hos Forlaget Carlsen. De udskrev i efteråret en konkurrence … jeg gætter på, at der er mange kvalificerede bidrag, så det er ikke til at sige, hvordan det går med det 🙂

I øjeblikket arbejder jeg på en ungdomsroman sammen med en af mine forfatterkolleger fra Forfatterskolen for Børnelitteratur, Line Leonhardt. Det er en spændende proces at skrive sammen!
Til efteråret går jeg for alvor i gang med en roman baseret på en bulgarsk kvindes liv. Den håber jeg selvfølgelig også lykkes og kommer ud, når jeg har fået den skrevet færdig. Foreløbig rejser jeg til Bulgarien for at researche i november måned.
Hjemmeside