Forfatter-interview # Alberte Winding

Alberte Winding  6/2013Foto: Gyldendal – Presse

OMKRING BOGEN Når jeg savner min far

Læs anmeldelsen her

foto 5.JPG

  1. Tre ting om dig selv, som dine fans måske ikke vidste

Jeg er vokset op på landet og byen samtidigt. Jeg gik I skole på Ærø fra april og I københavn fra September.

Jeg har syv søskende, bonus og halve. Min ene bror er Aske Bentzon fra Bamses Billedbog.

Da jeg ung sagde jeg, at jeg ville jeg være tømrer eller pilot. Bare ikke noget med tv, musik eller skriveri af nogen art.

  1. Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?

Da jeg var teenager drømte jeg hemmeligt om at være forfatter. Men jeg er stadig usikker på om jeg kan kalde mig det.

  1. Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det?

Da jeg var omkring 20 år gammel, begyndte jeg at skrive sangtekster. Det tog mange år før jeg skrev længere tekster, også fordi det bliver ved med at være sjovt at skrive kort og komprimeret.

  1. Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv? (Kontaktede forlag – hvordan?)
    Lars ringhoff læste en klumme jeg skrev, eller en lille historie til et magasin. Det blev senere til bogen om Barbara Tristan, som jeg skrev for Politiken. Lars Ringhoff er nu min bog agent, så han “opdagede” mig.
  1. Hvor mange bøger har du skrevet? Og i hvilken genre?

Jeg har skrevet 9 småbørns bøger I en serie om Betty. Så har jeg skrevet to chicklit bøger, Barbara Tristan M’llers hemmelige dagbog, og BTMs svære begyndelser. Jeg har skrevet en roman sammen med 3 andre forfattere, på Facebook, der hed Er I der?

Derudover har jeg skrevet en romanen Tisvilde strand, og nu ungdomsbogen Når jeg savner min far.

  1. Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at vælge netop den?

Jeg aner det ikke. Der er vel et element af noget selvbiografisk fordi jeg selv har mistet en forælder. Men ellers havde jeg blot en ide om et magisk univers hvor man kunne møde sin afdøde. Jeg ved ikke hvorfor det magiske tiltrækker mig. Det bryder med form, og form har aldrig været min force.

  1. Hvad inspirerer dig? Hvilke forfattere har inspireret dig? (Andet; kunst, musik, ting i livet?)

Jeg tror altid at andre kunstformer inspirerer. Når man læser ser man jo en indre film, når man har set en film digter man videre, billedkunst giver nye assosiationer og stemninger.

 Jeg ville øsnke jeg skrev til musik….det ville være fedt. Men jeg glemmer at sætte musik på, og det er nok et tegn på at jeg må ind og hente historien et sted, hvor jeg alligevel intet kan høre. Så jeg bliver inspireret af alt muligt, men på et tidspunkt er det desværre roen og ensomheden der skal skrive bogen.

  1. Hvad er dit budskab med din bog?

Det er ikke noget for mig at starte med et budskab….men jeg håber at der dukker en slags forklaring eller opklaring op i teksten. Jeg skriver jo for at finde ud af noget, ikke for at belære.

  1. Hvordan identificerer du dig med karakteren(e)?

At skrive er at finde en eller flere stemmer, ud af en suppedas af tanker og stemninger. Når stemmen er der, er bogen igang, og ikke før.

  1. Hvad læser du lige nu?

Linn Ullmanns De Urolige, og Josefine Klougarts New Forest.

  1. Nævn 3 bogtitler, som du vil anbefale andre

De to ovenstående, og alt med Murakami og Elena Ferrante.

  1. Hvornår kommer din næste bog?

Uha, jeg håber den kommer I slutningen af 2017, men nok først I foråret 2018.

Links til forfatteren:
Facebook
Gyldendal

Leave a Reply

