FORFATTER-INTERVIEW # Danial Khalil

16128250_10209797786793795_1449686665_n-1

OMKRING BOGEN KÆRLIGHED OG KULTURSKYER

Læs anmeldelsen af Kærlighed og kulturskyer her

1) Nævn 3 ting dine fans ikke vidste om dig

1)     Jeg har skrevet det meste af ”Kærlighed og Kulturskyer” imens jeg lyttede til musikeren Jorge Mendez. Han er genial og ufatteligt undervurderet. For mig er kunst at kunne skabe eller beskrive en stemning. Han formår at gøre begge dele med sit musik.

2)     Neglelak og eyeliner har virkelig en positiv indvirkning på mig. Jeg elsker når piger har det på. Det kan gøre mig helt glad.

3)     Min største frygt er, at min krop ikke holder længe nok til, at jeg føler, jeg har gjort mit arbejde færdigt i livet. Jeg er virkelig bange for at dø for ’tidligt’ eller sidde på mine ældre dage og tænke:” hvorfor gjorde jeg ikke det, som jeg havde allermest lyst til.” eller ”Hvorfor skrev jeg ikke tilbage til hende at jeg savner hende.” Sådan helt klassisk.  Det skræmmer mig. Derfor gør jeg også mit for at passe på min krop, og træner og danser hver dag (næsten).  Jeg læste på et tidspunkt om en kræftsyg…. Jeg tror, at han hed Bjørn, hvis ikke min hukommelse svigter mig.. men altså.. han sagde noget med, at det er hårdt at vide, at han aldrig kommer til at opleve gløden i øjet på en pige, som er nyforelsket… Det ramte mig sgu.

2)  Hvornår vidste du at du ville være forfatter

Der har aldrig rigtig været et specifikt tidspunkt, hvor jeg tænkte ”Nu vil jeg være forfatter.” Det er kommet meget gradvist. Min mor arbejdede på det lokale bibliotek, hvilket betød at jeg ofte efter skole sad der og læste. Jeg var ikke særlig gammel, men jeg tror at det var der, at min fascination for bøger opstod og startede- eller bare sproget generelt  – det der med at man kan læse en anden persons tankegang og verdensopfattelse, en slags virkelighedsflugt uden at man rent faktisk flygter blot ved hjælp af ord. Det er sgu da for vildt. ?

Jeg begyndte også på det tidspunkt at finde det virkelig prestigefyldt, at kunne blive ’lånt’ på et bibliotek. Da, det så flere år efter lykkedes, så kunne jeg ikke lade være med at knibe en tårer og måtte selvfølgelig  lige låne min egen bog. I det moment følte jeg mig okay-udødelig. Som havde jeg skabt en horcrux..

I forhold til hvor mange år jeg har skrevet, så er det ret sent at jeg gerne vil udgives.

Jeg læste på et tidspunkt ”Frank Oceans Letter” på tumbler…. og der var jeg mind blown, og tænkte, at jeg først skal overveje at udgives, hvis jeg kan skrive noget, der bare er halvt så vildt som det brev, og ikke et sekund før det.

3) Hvor længe har du skrevet ? og hvad startede det?

Skriveriet startede nok den sommer, hvor jeg første gang blev forelsket. Hun nåede dog aldrig at læse det. Jeg begyndte at skrive, da jeg gik i 7-8. klasse. På det tidspunkt havde jeg det rigtig svært ved at tale om ting, som gjorde mig på. Så jeg begyndte at skrive i stedet og fandt ud af hvordan det ’hjalp’. De fleste er vel begyndt at skrive fordi det føles helende.. Det første mange år lod jeg kun få mennesker læse mine ting. Jeg syntes, det var så grænseoverskridende.

I dag er det tilgængeligt i hele landet.

4) Hvem opdagede dig?

Der er flere der igennem min opvækst har ’opdaget’ mig. Den første var nok denne her ældre pensioneret lærerinde, som jeg 2 gange om ugen gik til lektiehjælp hos. Jeg var 13 der. Hun blev ved med at sige til mig at jeg kunne noget specielt mht. at skrive og hun sendte dengang to af mine tekster ind til en litteraturkonkurrence. Jeg vandt ikke, men hendes anerkendelse gjorde at jeg begyndte at være mere åben overfor ideen om at lade andre læse mine ting.

Flere år efter lavede jeg en twitterprofil, hvor jeg lagde nogle af mine ting ud. Derfra ’stak’ det helt af og profilen blev ret populær. Én af dem, som begyndte at retweete var én forfatter ved navn Özcan Ajrulovski, som jeg fulgte på Facebook. Jeg har altid godt kunne lide hans tekster, så da han viste mig sin anerkendelse, så vidste jeg at jeg nok bare skulle blive ved. I 2012 lavede han en litteraturkonkurrence på sin side , hvor man kunne sende sine digte ind. Jeg vandt ikke, men siden den dag, begyndte jeg at arbejde mere målrettet med mit sprog. Özcan og jeg blev også rigtig gode venner og begyndte at arbejde sammen, hvor vi gav hinandens tekster kritik osv. Det var også lidt i den periode at jeg begyndte at læse mine ting op til diverse poesi-arrangementer i København – og i det store og hele bare arbejde mere fokuseret på mine ting, så jeg hele tiden fik udviklet min måde at skrive på og fandt min egen ’stil’.

Resten er historie 😉 haha. Jeg er glad for det, som jeg har opnået, men jeg er stadig ikke der, hvor jeg gerne vil være. Jeg har meget mere at byde på.

5) Hvor mange bøger har du skrevet?

Jeg har udgivet én bog indtil videre – en digtsamling, og arbejder på nuværende tidspunkt på én roman og en anden digtsamling.

Hvorfor denne historie?

En stor del af digtsamlingen beskæftiger sig med den svære kærlighed og skismaet mellem lyst og pligt. Jeg har altid syntes det var interessant, det der med, at man følger en religion, som man elsker, og at så begynder at elske noget, som der er forbud om – og samtidig hele det der identitetsfelt, som jeg anser for én vigtig del af et menneskeliv. Da jeg skulle forme min bog, så kunne jeg godt mærke, at stemningen i lige netop de udvalgte digte passede. Alle andre sorterede jeg ud, da de ikke passede i den stemning, som jeg gerne ville skabe.

7) Hvad inspirerer dig?

Det inspirerer mig at fortælle historier. Jeg kan finde inspiration i selv de mindste ting – det kan være gennem det musik jeg lytter til, de bøger jeg læser og de oplevelser og samtaler, som jeg har med folk.

Det er ret begrænset mht. hvilke forfattere, som jeg er inspireret af. Jeg kan godt lide forfattere som: Michael Strunge, Cecilie Sund Kristensen, Benny Andersen, Charles Bukowski, Oscar Wilde osv.
Men ellers så er jeg mere inspireret af musikere. Jeg kan rigtig godt lide Frank Ocean, Jhene Aiko, Coldplay, Drake, Ukendt Kunster,  ArtigeArdit.  Det tror jeg næsten inspirerer mig mere – men ellers bare de små ting i hverdagen.  Jeg nyder også at være på Pinterest.

8) Hvad er budskabet?

Jeg kan egentlig bare godt lide at fortælle historier. Folk, der læser mine tekster, får altid noget forskelligt ud af det, og det synes jeg egentlig er ret smukt. Så budskabet formes i kraft af din fortolkning.

9) Hvad læser du lige nu?

Lige nu læser jeg Özcan Ajrulovskis kommende debutudgivelse. Det er virkelig fedt – det skal I glæde jer til.

10) Nævn 3 bogtitler, som du vil anbefale andre

Det kan jeg virkelig ikke svare på. Jeg synes at alle bør læse alt muligt. Fyr den af. Tag forbi Vangsgaard og læs, hvad der virker spændende. Eller endnu bedre: tag forbi en ven og gå i krig i vedkommendes bogreol.

Facebook
Forlaget Mellemgaard
Artikel – Kristeligt Dagblad