Solen er også en stjerne af Nicola Yoon

foto (2).JPG

Titel: Solen er også en stjerne – Forfatter: Nicola Yoon – Forlag: Forlaget Carlsen – Anmeldereksemplar fra Forlaget Carlsen

★★★★★

Solen er også en stjerne af Nicola Yoon er en udgivelse, som jeg har gået og glædet mig til i lang tid. Jeg var vild med Alt eller intet og efter at have læst den i marts i 2016, så vidste jeg, at noget havde ændret sig. Alt eller intet var særlig og ændrede mit forhold til litteraturen, hvordan jeg tænkte om den og hvordan jeg havde det med den – og absolut, til det bedre!

Jeg troede, at tingene havde ændret sig og turde derfor ikke forvente for meget af Solen er også en stjerne, da jeg modtog den med posten og så det smukke cover. Men yeah well, hvad kan man sige? Den væltede mig simpelthen omkuld!

Jeg vil ikke dykke for meget ned i læsningen og afsløre alt, for jeg synes, at du som heldig læser skal have lov til at se historien folde sig ud på siderne foran dig. Plottet foregår i løbet af en enkel dag. Natasha og Daniel møder hinanden ved et tilfælde eller er det mon skæbnen?

De kunne ikke være mere forskellige. Natasha tror på videnskaben og ikke romantik. Daniel vil gerne være digter og lade drømmene tale, men grundet forældrenes pres, er det svært at give sig hen. Da de møder hinanden ændrer verden pludselig, men ingen omkring dem ser det. De fantastiske øjeblikke sker kun imellem dem. Deres egen hemmelighed.

 

”Hun kigger op fra sine ødelagte hovedtelefoner. Da vores blikke mødes, får jeg en slags deja-vu, men det føles ikke, som om jeg gentager noget fra fortiden, mere som om jeg oplever noget, der kommer til at ske i fremtiden. Jeg ser vores alderdom. Jeg kan ikke se vores ansigter. Jeg ved hverken, hvor eller hvornår det sker. Men jeg får en underlig lykkefølelse, jeg ikke helt kan beskrive”

Karaktererne er skønne og er virkelig godt udført fra forfatterens side af. Man kommer hurtigt til at holde af dem og lære dem at kende gennem deres personligheder og livsfilosofier. Synsvinklen skifter for hvert kapitel, hvilket fungerer rigtig godt, og desuden er romanen fyldt med tankevækkende passager om livet, kærlighed, venskab, familie, tvivl og meget meget mere. Der er desuden ”mindre” karakterer, som kommer til at spille en rolle, og det virker rigtig godt i praksis.

Jeg er en læser, som aldrig græder over bøger. Det var en utrolig anderledes oplevelse, for jeg var grædefærdig, da jeg læste den sidste side, og ikke fordi det er en sørgelig bog. Jeg græd, fordi det var én af de smukkeste læseoplevelser, som jeg nogensinde har haft. Romanen var noget helt særligt og den har nu gemt sig i det inderste af mit hjerte. Det bliver svært for mine kommende læseplaner at overgå denne her. Wow, hvor chokerede det mig altså, hvor god den virkelig var. Den var enkel og dyb på én og samme tid – og så, så ufattelig smuk!

Nicola Yoon er en fantastisk forfatter og har skabt et mesterværk af en roman.

One thought on “Solen er også en stjerne af Nicola Yoon

Leave a Reply

