FORFATTER-INTERVIEW #37 Mette Fuglsang

mette3.jpg

OMKRING BOGEN DER ER LYS I MØRKET

Billedresultat for der er lys i mørket mette

1. Tre ting om dig selv, som dine fans måske ikke vidste
Jeg bor i et kollektiv sammen med 7 andre unge mennesker – og jeg ELSKER at bo på den måde! – Jeg lærte at læse allerede inden jeg kom i skole og læste derfor højt for de andre i børnehaveklassen, når vi havde været på biblioteket og låne bøger. – Jeg er både ret klodset/uheldig og ret glemsom, så det er ikke få gange, jeg har glemt nøgler, mobil og kort i byen, taget bus eller tog i den forkerte retning og det er heller ikke få gange, jeg er kommet til skade. Faktisk blev jeg kaldt “Ulykkes-Fugl” da jeg var i Afrika.

2. Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?
Allerede mange år før jeg udgav mine bøger, begyndte jeg at drømme om det. Når jeg så titler som forfatter, foredragsholder og selvstændig på folks cv’er, ønskede jeg, at det var mig. Jeg ville inspirere folk og fortælle min historie. Men det var først ca. 1 år før bog nr. 1 udkom, at jeg turde sige det højt og turde tro på drømmen. Og derfra gik det stærkt.

3. Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det?
Jeg har altid godt kunnet lide at skrive, både diktat, stil, dagbog og hvad jeg nu ellers skrev. Jeg skrev ikke historier som sådan, da jeg var yngre – jeg interesserer mig mere for virkelige historier. Det der dannede grobund for min første bog, som er min egen selvbiografi, var dagbogsnotater fra 2011, som var en af de sværeste perioder i mit liv. Der var jeg så langt nede, at jeg simpelthen blev nødt til at gøre et eller andet for at få det bedre – og her hjalp dagbogsnotaterne mig. Ca. halvandet år senere, i sommeren 2012, begyndte jeg at drømme om at samle notaterne til en bog, men jeg havde fortsat svært ved at føre det ud i livet rent praktisk – jeg var nok ikke helt klar til det. Det endte jeg med at være i slutningen af 2014.

4. Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv? (Kontaktede forlag – hvordan?)
Da jeg havde skrevet bogen færdig, sendte jeg den til min morbrors ekskone, som tilfældigvis viste sig at være korrekturlæser (det vidste jeg faktisk ikke på daværende tidspunkt, jeg vidste bare, hun havde læst dansk). Hun læste det igennem og rettede til og sagde, at det var virkelig godt – hvilket var et enormt boost, der fik mig til at tro endnu mere på, at det nok skulle lykkes. Dernæst sendte jeg materialet til to forlag. Det ene var et lidt større forlag, som samme år havde udgivet en bog indenfor samme genre og det andet var et mindre fynsk forlag, Forlaget Mellemgaard, som jeg kendte til, fordi min lillesøsters veninde havde udgivet en digtsamling via dem. De takkede ja efter et døgn og så var jeg ligesom i gang! Det andet forlag takkede senere nej, men for mig var det ikke så vigtigt på det tidspunkt, hvem der skulle udgive min bog, så jeg var bare glad for at være i gang.

5. Hvor mange bøger har du skrevet? Og i hvilken genre?
Jeg har skrevet to bøger; den ene er min selvbiografi omkring hvordan det var at leve med spiseforstyrrelsen tvangsoverspisning og hvordan jeg kæmpede mig ud på den anden side og fik et godt liv igen. Der er sådan set også en sidehistorie i bogen, der handler om mit parforhold, der gik i stykker, til dels som en følge af spiseforstyrrelsen og hvordan jeg sideløbende med min spiseforstyrrelse også kæmpede med sorgen over dette brud. Den anden bog er en digtsamling over den samme periode af mit liv. Jeg havde SÅ mange svære tanker og følelser i den periode af mit liv og de skulle bare UD – og ned på papir.

6. Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at vælge netop den?
Det der fik mig til at skrive historien i første omgang var et stort behov for at få det hele ned på papir. Det var helt sikkert en form for selvterapi og en rigtig vigtig bearbejdelse for mig. Først undervejs i processen opstod behovet for/lysten til at kunne hjælpe andre med min historie. Når jeg nu havde skrevet det hele ned alligevel, måtte der helt sikkert være nogen, der kunne have gavn af min historie, så hvorfor skulle jeg holde den for mig selv på min computer. Nej, den skulle ud og inspirere andre mennesker, ligesom jeg var blevet inspireret af folk, der fortalte deres historier, da jeg selv havde min spiseforstyrrelse.

7. Hvad inspirerer dig? Hvilke forfattere har inspireret dig? (Andet; kunst, musik, ting i livet?)
Det inspirerer mig, når folk følger deres hjerte og gør, hvad de brænder for. Det er der, folk er autentiske og virkelig, virkelig spændende og inspirerende at være sammen med! Jeg læste bl.a. bøger af Mille Eigard Andersen, der har skrevet flere bøger om hendes spiseforstyrrelse og vejen ud og som også har oprettet sit eget forlag, hvor hun har udgivet sin sidste bog. Hun inspirerede mig ved at kunne gøre det, så jeg troede på, at jeg også kunne gøre det. Så da jeg var i gang med at skrive min bog, tog jeg kontakt til hende og spurgte hende til råds. Når hun svarede og hjalp mig på vej, gav det mig endnu mere blod på tanden.

8. Hvad er dit budskab med din bog?
Mit budskab er, at uanset hvor sort det hele ser ud, og hvor uoverskueligt det hele føles, så er der altid en vej ud. Det fremgår også af titlen på min digtsamling; “Der er lys i mørket”. Derudover håber jeg, at folk ved at læse min bog får et større indblik i, hvad en spiseforstyrrelse handler om, så de forhåbentlig begynder at tage hånd om ÅRSAGERNE til deres spiseforstyrrelse i stedet for at fokusere for ensidigt på SYMPTOMERNE, nemlig mad og vægt.

9. Hvordan identificerer du dig med karakteren(e)?
Karakteren er jo mig i dette tilfælde, så det er ikke så svært. 😉

 

10. Hvad læser du lige nu?
Jeg læser bogen “Early Retirement Extreme” lige nu, som handler om, hvordan vi kan skrue ned for vores forbrug, så vi ikke behøver arbejde så meget eller så længe, som vi ellers har en tendens til. Den livsførelse inspirerer mig utrolig meget lige for tiden. Sammen med bøger, der handler om personer, der har været i forskellige former for livskriser og kæmpet sig ud på den anden side. Det er som sagt rigtig meget historier fra den virkelige verden, der interesserer mig mest. Og ellers læser jeg en masse psykoterapeutiske bøger, da det er en del af min uddannelse til psykoterapeut – og fordi det er virkelig interessant og lærerigt. Og sidst, men ikke mindst, læser jeg en del om overspisning/trøstespisning, da det er det, jeg arbejder med til daglig. Så jeg læser faktisk virkelig meget – særligt bøger, jeg kan lære noget af fagligt eller personligt.

11. Nævn 3 bogtitler, som du vil anbefale andre
Så vil jeg nævne 3 bøger i 3 forskellige genrer: – “Wild – en fortælling om at fare vild og finde sig selv igen” af Cheryl Strayed. Den handler om en ung kvinde, der mister alt, rammer bunden og beslutter sig for at begive sig ud på en pilgrimsvandring for at finde ind til sig selv igen. – “Hvem har flyttet min ost? – en enestående måde at arbejde med forandring i dit arbejde og i dit liv” af Spencer Johnson. Bogen handler om, hvordan forskellige mennesker reagerer forskelligt på forandring, og opfordrer til, at man bruger forandring positivt. – “Vinger for en dag” af Nicola Dixen. Den eneste skønlitterære bog, jeg har læst i meget lang tid! Jeg studerer sammen med Nicola og da hun opdagede, at jeg også havde skrevet et par bøger, spurgte hun, om vi ikke skulle bytte. Jeg er vild med hendes skrivestil, hvor hun springer frem og tilbage i tid og fortæller flere historier parallelt med hinanden.

12. Hvornår kommer din næste bog?
Pt. skriver jeg ikke selv på nogle bøger, men jeg er mentor for én, der er i gang med at skrive sin første bog (en selvbiografi) om et liv med mange kriser, som hun har overvundet (der danner sig efterhånden et mønster med denne slags fortællinger, ikke?), men jeg har allerede nogle tanker om, hvad jeg gerne vil udgive næste gang. Det bliver formentlig en mere faglig/objektiv bog om emnet overspisning og hvad der skal til for at slippe af med problematikken.

Links til forfatteren:
Hjemmeside
Facebook
Instagram

Leave a Reply

