Elsk min knækkede glorie af Christina Ingerslev

IMG_7573.JPG

Titel: Elsk min knækkede glorie – Forfatter: Christina Ingerslev – Forlag: Selvudgivelse

★★★☆☆

Elsk min knækkede glorie er skrevet af Christina Ingerslev, og med denne digtsamling viser den unge digter, at sproget lever i bedste velgående. Digtene er både søde og grimme på én og samme tid, men det viser netop alle de følelser, som her er i spil. Der er noget ungdommeligt og naivt over sprogtonen, men samtidig bærer Christina Ingerslev læseren hen over siderne med sine ældre og vise tankegang. Der er nemlig mange temaer i spil, både kærlighed, hjertesorg, afmagt, ensomhed og mest af alt; en eksistentiel søgen, som bliver til en personlig rejse for den narrative fortæller.

“Tristheden over at vi ikke snakker
fylder alt
Jeg er dit komma,
et tegn der udfylder dine mellemrum
en apostrof du kan hænge dine ulykkelige slutninger på

Men du,
Du er det store begyndelsesbogstav efter mine punktummer”

Sproget er enkelt og sommetider banalt, men byder stadig på spændende metaforer og det sætter i den grad tankerne i gang. Jeg var ret imponeret over hvordan Christina Ingerslev formåede at skildre de rå og ærlige følelser – dér hvor det virkelig rammer os. Det er utrolig nemt at sætte sig ind i de forskellige følelser, som portrætteres i denne digtsamling. Personligt var jeg ret glad for de digte, som omhandler ensomhed og selvrefleksion, for Christina Ingerslev har i den grad fanget følelsen en universel ensomhed, afmagt og dér hvor det gør allermest ondt, hvilket er noget alle unge, som på et eller andet tidspunkt har følt på egen krop.

“Altid de andres skyld
Altid alene
mangelfuld, misforstået
[…]
Jeg vil savnes
elskes,
mærke at jeg betyder noget
Så let spreder tomheden sig som en ildebrand
i mit hjerte
Hånd i hånd med
ensomhed”

Det er en smuk digtsamling, som sætter tankerne i gang, samtidig med at den henvender sig til direkte til læseren med enkelt sprog, selvom der er tænkt over alle metaforer, stemningsbilleder og sætningskonstruktion. Denne digtsamling ville være et perfekt eksempel til teenageren, som ønsker at blive introduceret til poesi for allerførste gang. Samtidig med at den samtidig kan læses af et ældre publikum.

Leave a Reply

