Forfatter-interview #40 Malene Sølvsten

malene-sølvsteen.jpg

OMKRING BOGEN Ravnenes Hvisken #1
foto (23).JPG

  1. Tre ting om dig selv, som dine fans måske ikke vidste

Jeg har jo et langt og mærkeligt CV, som overrasker de fleste. Jeg har læst til jordemoder men skiftede til en handelsuddannelse på CBS, men jeg har næsten ikke arbejdet med min økonomiuddannelse, for Finansministeriet ansatte mig i en kommunikationsstilling. Jeg ender for det meste med at lave det stik modsatte af, hvad der egentligt var tanken. Før jordemoderuddannelsen lavede jeg splattersminke i undergrundsfilm sideløbende med, at jeg var bartender og sygehjælper. Jeg levede en overgang af at være kunstmaler (eller jeg ’overlevede ’ – tjente kun lige præcis nok til huslejen og nyt malergrej). Jeg blev barnefornærmet, da jeg i 3. forsøg ikke kom ind på Kunstakademiet, og det var dér, jeg bestemte mig for at blive jordemoder. Kunne jeg vælge en ny uddannelse i dag, ville jeg læse fysik.

Ak ja. Der er langt til tidens tendens med meget målrettede karriereplaner i en alder af 19 år.


2. Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?

Det har jeg aldrig vidst. Jeg var det bare pludseligt (det er stadig ikke helt gået op for mig, at det rent faktisk er mit erhverv). Jeg plejer at sige, at forfatter er ikke noget, man er, det er noget, man gør. Når folk spørger mig, hvordan man bliver forfatter, så svarer jeg, at man åbner sin computer og skriver. Så er du forfatter. Om det så bliver redigeret, udgivet og læst- det er detaljer.

3. Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det?

Jeg har altid skrevet. Lige fra jeg var helt lille. Jeg kommer fra en familie, hvor det at finde på historier og læse bøger, er lige så naturligt som at trække vejret. Så fra jeg var barn, skrev jeg små historier, noveller og scener til bøger.
4. Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv? (Kontaktede forlag – hvordan?)

Da jeg havde skrevet Ravnenes hvisken igennem 117 gange og ikke selv havde mere at tilføje, tænkte jeg, at det skulle da ikke bare ligge i min skuffe. Tænk nu, hvis nogen ville hjælpe mig med den. Det ville være så stort! Men ærligt talt, så regnede jeg ikke med, at nogen ville antage den. De får vildt mange uopfordrede manuskripter, så jeg tænkte, at jeg ikke havde en chance. Men prøver man ikke, så ser der jo ingenting. Sara Ejersbo Frederiksen fra Forlaget Carlsen læste mit manus, og hun var derefter primus motor. Jeg har været så ufattelig heldig, at det lige var hende, som mit mystiske manus dumpede ned i skødet af.

5. Hvor mange bøger har du skrevet? Og i hvilken genre?

Lige om lidt har jeg skrevet to … Altså, når vi er færdige med Ravnenes hvisken 2. Jeg er jo max debutant og helt væk i forhold til alle dem, der har udgivet en masse.

6. Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at vælge netop den?

Jeg var i gang med noget andet – medicinsk historie, flere lag tid og filosofi oven i. Og det … øh … skal vi ikke bare sige, at jeg ikke var klar til at skrive den bog? Jeg tænkte, at jeg virkelig blev nødt til at øve mig. Sådan helt basic håndværksagtig. Jeg valgte fantasygenren, fordi jeg elsker fantasy og føler mig hjemme der, og Nordjylland, fordi det er der, jeg er fra, og det jeg kender stedet helt ind i marven. Så sådan startede det. Fantasy i Nordjylland. Øveprojekt! Ingen skal NOGENSINDE læse det, så jeg skriver om alt, jeg tænder på. Det var mytologi, religion, medicin, kærlighed, tid og spøgelser m.m.m. Over årene blev jeg mere og mere viklet ind i historien og karaktererne, og mod min indledende forventning (hvilket var ingen forventning), så blev bogen faktisk færdig.

7. Hvad inspirerer dig? Hvilke forfattere har inspireret dig? (Andet; kunst, musik, ting i livet?)

He … he … har du en times tid? Eller 5? Jeg bliver inspireret af ALT. Jeg læser helt uforholdsmæssigt meget. Pt. mest faglitteratur, men jeg læser også rigtig meget fantasy – Charlaine Harris er min store heltinde, J. K. Selvfølgelig, C. C. Hunter, Maggie Stiefvater, Sara J Maas osv. Elisabeth Gilbert er sådan en krea-guru sammen med Orson Scott Card. Brian Cox og Yuval Noah Harari skriver megafede populærvidenskabelige (og småfilosofiske) bøger. Så er jeg totalt serie-narkoman og kværner Netflix og HBO som slik. Dokumentarfilm elsker jeg også – her Carl Sagan, Brian Cox, Neil Oliver, Alice Roberts og danske Johan Olsen. Man kan vist også kalde mig en ’museums-bums’, for jeg frekventerer rigtig mange museer.

8. Hvad er dit budskab med din bog?

Faktisk intet, for jeg havde ingen forventning om, at nogen ville læse den. Dog kan man nok sagtens se, hvad jeg selv synes om tingene, når man læser mine bøger.
9. Hvordan identificerer du dig med karakteren(e)?

Jeg ligner slet ikke hovedpersonen Anne. Det eneste punkt er, at vi begge to ikke kan lige unødvendig pynt. Ud over det, så er vi meget forskellige. Men der er nok lidt af mig selv i dem alle sammen (selv de skidte). Allermest ligner jeg nok Luna med hendes ustyrlige kreativitet, der nogle gange lander hende i nogle mystiske situationer.

10. Hvad læser du lige nu?

Jeg er lige blevet færdig med Anja C Andersens ’Lille bog om universet’. Jeg har læst den før, men jeg opdagede, at den ligger som lydbog indlæst af Johan Olsen (som i Magtens Korridorer / Store danske videnskabsfolk Johan Olsen). Det var sådan en MUMS-oplevelse at høre den. Lige nu læser jeg ’Reality is not what it seems’ af Carlo Rovelli (ham med 7 små forelæsninger om fysik).  Nanna Foss’ Spektrum-serie ligger allerøverst i bunken, så det er nok dem, jeg kaster mig over bagefter.

11. Nævn 3 bogtitler, som du vil anbefale andre

Kun 3? J Det kommer jo helt an på, hvilken genre man er til. Men … hrnn … hrnn …

  1. Raven cycle af Maggie Stiefvater, hvis man er til fantasy (de kommer på dansk til sommer)
  2. Human universe af Brian Cox, hvis man vil læse en smuk, smuk populærvidenskabelig bog
  3. Big Magic af Elisabeth Gilbert, hvis man vil læse noget klogt og sjovt om kreativitet.12. Hvornår kommer din næste bog?
    Ravnenes hvisken 2 kommer til juniLinks til forfatteren:
    Facebook
    Litteratursiden
    Lindhardt & Ringhof
Leave a Reply

