Er du okay, Fie? af Anika Eibe

foto (36).JPG

Titel: Er du okay, Fie? – Forfatter: Anika Eibe – Forlag: Tellerup – Anmeldereksemplar fra Tellerup

★★★☆☆

Er du okay, Fie? er en anden bog i Er du okay?-serien af dygtige Anika Eibe. Forfatteren sætter fokus på de tunge og svære emner, som unge slås med, og hver af bøgerne i serien omhandler et særligt tema. Hvor Er du okay, Marie? fokuserede på mobning, handler Er du okay, Fie? derimod om cutting.

Fie har det hele. Hendes forældre er rige, hun får de bedste karakterer og er rigtig dygtig til at ride. Det hele er perfekt, ser det ud til, dog er sandheden en hel anden.

Romanen handler om cutting. Fie skærer i sig selv, når hun har det skidt. Det er rigtig hårdt at læse de forskellige scenarier, hvor hun virkelig har det skidt. Blodet, sårene og de følelser, blandt andet afmagt, misforståelse og tårnhøje forventninger fra forældre, som æder hende indefra som en skjult ondskab.

Der er ingen tvivl om at Anika Eibe er en utrolig dygtig forfatter. Hun formår virkelig at fange læseren, både på godt og ondt. Det kan være virkelig brutal og hjertebankende læsning, men denne type af en roman er så vigtig at præsentere for børn, unge og selv voksne. Selvom det gør helt ondt at læse en roman som denne, så er det en nødvendig at lære om, reflektere og kende til disse emner, som mange slås med – selvom man måske slet ikke er klar over det.

Der er nu en tendens i børne- og ungdomslitteraturen, at vi kan snakke om det hele. Der er ikke længere tabuer, som skal dominere litteraturen (OG GUDSKELOV FOR DET!) For hvor er det dog vigtigt, at vi sætter ord på de ting, som er svære at snakke om. Alle børn og unge har noget at slås med og Anika Eibe formår at beskrive disse tunge emner i øjenhøjde til forskellige aldersgrupper – alle kan derfor læse med.

Hvis bare disse bøger havde været der, da jeg var teenager. Det havde gjort alt nemmere! Anika Eibe italesætter de svære emner og hvor er der brug for det. Er sikker på, at jeg kan tale for mange unge, når jeg siger TAK!

Jeg har helt vild med Er du okay, Marie?, fordi jeg virkelig kunne relatere til Marie og alle de svære ting, som hun blev nødt til at forholde sig til. Er du okay, Fie? er også en vanvittig god roman, men der var et eller andet med slutningen, som jeg ikke helt kan sætte min finger på (uden at spoile, så jeg vil lade være!). Alt i alt, så glæder jeg mig meget til at læse videre – særligt når Anika Eibes tredje bog i serien udkommer!

Leave a Reply

