Forfatter-interview #42 Marie-Louise Rønning

817ad5_2c0b5718b3b74cff8cd86346f4c578bc.png

OMKRING BOGEN Skaberens Våben – Tusmørkebørn

Billedresultat for marie louise rønning

1 – Tre ting om dig selv, som dine fans måske ikke vidste

Uhh, den er svær at starte ud med, men lad mig se … tja, jeg er full blown campist – den faste af slagsen med fast trægulv og helårstelt J Min mand og jeg og vores tre drenge elsker at smutte op til Hornbæk i Nordsjælland og slippe hverdagens strabadser. Jeg har aldrig været det stærkeste staver, hvilket i mange år holdte mig tilbage – alligevel blev jeg lærer og elsker mit job. Ifølge en clairvoyant har jeg, i mit tidligere liv, boet under Ramses II´s tag og været en dygtig mavedanserinde … hvilket jeg fik at vide, efter at jeg i små tre år fortabte mig i denne danseform – og var dommer ved DM i mavedans.

2 – Hvornår vidste du, at du ville være forfatter

Det vidste jeg slet ikke – jeg satte mig til tasterne efter, at jeg havde læst Twilight – jeg var oprevet over, at det meste vampyr-litteratur var amerikansk, så jeg tænkte – hvorfor kan det ikke foregå i lille Danmark? Jeg blev en smule provokeret af, at den kære Edward pludselig kunne lave børn, så jeg opfandt min egen race – Tusmørkebørn, og det var faktisk først, da hele historien lå der, at jeg indså, at den måske kunne blive til mere end bare en god historie på min PC.

3 – Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det?

Jeg startede med at skrive på serien Skaberens Våben i sommeren 2013. Ved siden af har jeg hygget mig med en roman i et realistisk univers – og heldigvis er den blevet godtaget af mit forlag! Jamen, et stik af irritation fik mig til tasterne.

4 – Hvem opdagede dig?

Jeg blev bestemt ikke opdaget – jeg måtte selv ud og arbejde for det. Jeg blev afvist af Tellerup og det gjorde lidt nas – men jeg tog chancen og prøvede kræfter med forlaget Egolibris – vores samarbejde gik desværre i vasken, og til alt held gav jeg ikke op, men kontaktede DreamLitt, som så potentialet i min historie og nu har valgt at genudgive mit bog. Vi har været et langt redigeringsforløb igennem, og jeg er så stolt af at se Skaberens Våben komme ud over stepperne her til april. Til dem der har læst min oprindelige bog kan jeg heldigvis sige, at niveauet er steget, og historien har fået langt mere mytologi og handling nu.

5 – Hvor mange bøger har du skrevet og i hvilken genre?

Jeg har skrevet bind i, Tusmørkebørn, i serien Skaberens Våben og så har jeg skrevet min ungdomsroman som måske når at udkomme sidst i 2017.

6 – Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at vælge netop den?

Fordi den pressede sig på … nej, jeg ved det egentligt ikke præcis, men som skrevet lidt længere oppe, blev jeg provokeret af rammerne for de vampyrhistorier, jeg havde læst og legede med mit eget univers. Jeg satte mig faktisk bare til tasterne en sommerdag og gav los. Jeg havde ikke planlagt det hele store, og jeg havde alligevel ikke forventninger om, at historien reelt ville blive til noget – jeg hyggede mig bare med at sidde og skrive og se sproget udfolde sig. Jeg valgte at tage udgangspunkt i et miljø, som jeg kender – Hillerød og Nordsjælland, som er der, jeg kommer fra.

7 – Hvad inspirerer dig? Hvilke forfattere har inspireret dig? (Andet; kunst, musik, ting i livet?)

Alt – alt omkring mig inspirerer mig – musik, billeder, natur og naturligvis andre bøger. Og film og serier – elsker det! For mig er det at skrive en måde at slippe lidt væk fra min hverdag på – i mine historier kan jeg tænke og føle som det passer mig – min tanker og følelser kan ikke fortoldes – de er mine, frie og uden hæmninger og grænser. Jeg føler mig så dejlig fri, når jeg skriver.

Mht. forfattere – jeg har aldrig været særlig god til at huske navne på forfattere – ligesom jeg heller ikke er god til at huske navne på skuespillere – men genkender deres ansigter – så det er svært for mig at nævne specifikke forfattere.

8 – Hvad er din budskab med din bog?

Tja, jeg tænker, at den har flere budskaber, og at det er op til læseren selv, hvilket budskab de fanger. Jeg har altid været meget optaget af mennesket generelt – og den måde vi er sammensat af en masse forskellige følelser – vi lever ikke i Sammeby – vi kan ikke kun være det ene eller det andet – det handler alt sammen om gråzonerne og om at være i stand til at navigere i dem. Læringen består i at lære sig selv så godt at kende, at man er i stand til at acceptere ens både mørke og lyse sider.

Mine hovedpersoner kæmper en del med det – de har alle en andel i begge sider – mit håb er, at de lærer at håndtere dem begge og finde deres egen vej.

9 – Hvordan identificerer du sig med karaktererne?

På rigtig mange områder kan jeg godt se mig selv i Victoria, da jeg var ung – og på andre områder er vi vidt forskellige, men ja, jeg tror på, at man bruger, bevidst eller ubevidst, mange af sine egne erfaringer i opbygningen af personerne – dem som kender mig rigtig godt vil kunne genkende et par sider af mig i Victoria. De fleste af mine øvrige personer er opstået ved at jeg har lagt lidt af mine tætte veninder og venner ind i dem – og måske de kan genkende sig selv lidt.. J Jeg kan i hvert fald godt sætte mig ind i de problematikker og udfordringer som både Victoria og Matthew står overfor.

10 – Hvad læser du lige nu?

Jeg er mest til Fantasy – og realistiske kærlighedsromaner (YA og New Adult) – jeg er vild med Sabaa Tahir og elsker Elle Kennedy og Colleen Hover – hvilket også er forfattere, jeg klart vil anbefale til andre!

Hvis man er til den mere hårde og rå side af det paranormale univers, vil jeg klar anbefale Mette Sejrbo – Heksens kald og Varulvens forbandelse – jeg er tæt på Mette og har været så heldig at være betalæser – og jeg må indrømme, at hendes bog åbnede mine øjne for det smukke i research og den mere hardcore del af kampen mellem det gode og det onde – den er værd at læse, hvis man ikke er sart, både når det kommer til vold og sex.

11 – Hvornår kommer din næste bog?

Tusmørkebørn – bind 1 i Skaberens Våben – udkommer her d. 7/4-2017 – mit håb er, at min realistiske YA-roman kan udkomme i slutningen af året, og at bind 2 af Skaberens Våben kan udkomme i 2018, men nu må vi se hvad verden bringer 🙂

Links til forfatteren:
Hjemmeside
DreamLitt

Leave a Reply

