The Graces af Laure Eve

foto (37).JPG

Titel: The Graces #1 – Forfatter: Laure Eve – Forlag: Forlaget Carlsen – Anmeldereksemplar fra Forlaget Carlsen

★★★★☆

The Graces er en spændende og mærkværdig fortælling, som jeg varmt kan anbefale. Den var fascinerende, anderledes og pirrede virkelig min nysgerrighed. Allerede fra de første sider tænkte jeg, at dette var en særlig historie og det var nemt at blive ved med at læse.

Vi lærer River at kende. Hun føler sig som en ’nobody’ og lever sit liv som en flue på væggen. Skolen er hård og familielivet er ikke så nært som ønsket. Hendes far er forsvundet og hun bor sammen med sin mor, som hun ikke er ret tæt knyttet til. Hun betrager Grace-familien fra afstand. De er mystiske og ingen ved helt noget om dem – kun de rygter, der hviskes på skolegangen; at de er hekse, at man ikke kan blive forelsket i én af dem uden at det ender galt, at deres familie er vigtigere end alt andet. En dag inviterer én af Grace-døtrene (Summer) hende med til frokost og derfra starter det hele.

Det er en virkelig mystisk fortælling og jeg blev fascineret gang på gang, for jeg kunne vitterligt ikke regne det hele ud. Mystikken tiltrækker læseren og det er svært ikke at læse videre. Desuden er persongalleriet godt beskrevet og selvom det er ’the tip of the iceberg’, så begynder man hurtigt at holde af karaktererne. Eksempelvis er River er i den grad fascinerende, selvom det er svært at gøre sig klog på hende. Man kan desuden relatere til følelsen af afmagt, ensomhed og at være en outsider, når man ser verden fra Rivers synsvinkel. Det tror jeg bestemt vil fange mange læsere.

Karaktererne driver således plottet fremad og det gøres rigtig smukt fra forfatterens side af. Laure Eve har læseren i sit mystiske net og er hele tiden et skridt foran. Det er spændende, fængende og sætter tankerne i gang, for HVAD I ALVERDEN er det, der foregår!?

Flere har sagt, at The Graces har visse ligheder med We were liars eller at det er en langtrukken læsning… Ah well, jeg kunne ikke være mere uenig. Jeg synes i den grad, at The Graces har meget at byde på. Lige så stille skrælles yderlagene af og vi når ind til kernen, men man må i den grad vente til allersidste side. Det kan være særdeles nervepirrende. Havde DU regnet den ud?

Jeg glæder mig til at læse mere af The Graces-serien og venter spændt på den næste bog!

One thought on “The Graces af Laure Eve

Leave a Reply

