Københavns skygger af Aspíciens Haufniensis

foto (40).JPG

Titel: Københavns skygger – Forfatter: Aspíciens Haufniensis – Forlag: Ulven og Uglen – Anmeldereksemplar fra Ulven og Uglen

★★★☆☆

Københavns skygger af Aspíciens Haufniensis er en spændende roman om magi. Thor starter på universitet i København og finder pludselig ud af, at han kan noget helt særligt. Han bliver del af en hemmelig kreds af magikere og pludselig er alt ikke som det ser ud til. Som læser får man indblik i Det Magiske Akademi, undervisningen og hemmelighederne, som kun luminarerne bliver en del af.

Man har svært ved ikke at drage paralleller fra Københavns Skygger til Harry Potter-serien, selvom det foregår i en universitetsverden. Dette kan også mærkes på sproget. Det er teoretisk og filosoferende, hvilket fungerer rigtig fint, men det kan være lidt sværere får den yngre læser at læse med. Det er jo egentlig lidt ærgerligt, for hvem vil ikke gerne læse en fortælling om magi, som finder sted i det skjulte? Hvem længes ikke efter en magisk verden? Jeg gør i hvert fald!

Sproget er ellers godt og spændende, og det fik mig til at læse videre. Jeg blev draget af historien, selvom jeg først frygtede, at det ville handle meget om overgangen fra gymnasiet til universitetet, som er fyldt med clicheer og giver mig gåsehud. MEN heldigvis tager magien hurtigt over og skubber plottet i gang.

Det eneste minus ved romanen var, at jeg personligt følte, at jeg aldrig helt kom ind under huden på hverken historien eller karaktererne. Det virkede lidt anonymt, hvilket er synd, for ideen bag romanen og de mange begivenheder, der finder sted, er virkelig gode.

Alt i alt er Københavns skygger en fin fantasy-roman, som blander både realisme og fantasy midt i København.

Leave a Reply

