FORFATTER-INTERVIEW #44 Lars Kramhøft

PROFILEPIC_9_2016.jpg

OMKRING BOGEN Mørke guders templer (novellebidrag: Tårernes konge)

Billedresultat for mørke guders templer

Tre ting om dig selv, som dine fans måske ikke vidste

Jeg ved ikke om jeg har nogle deciderede ”fans”, jeg har vel nogle læsere, men at tale om ”fans” virker lidt indbildsk, ihvertfald på det et så tidligt tidspunkt i min karriere. Men som ”fun facts” om mig selv kan jeg nævne at jeg er vegetar, har en bachelor i tegnefilm, og at min hobby er at se gamle skrækfilm.

Hvornår vidste du, at du ville være forfatter? Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det?

Det var egentlig først ret sent jeg begyndte at tænke på mig selv som forfatter, især ibetragtning af at jeg har beskæftiget mig med historiefortælling lige så længe tilbage jeg kan huse. I min skoletid skrev jeg f.eks. ”vælg dit eget eventyr” historier i stilen fra ”sværd og trolddom” bøgerne og lavede mine egne tegneserie blade. I mine teenage år begyndte jeg at selvudgive, hvilket vil sige jeg fotokopierede bladende på min skole og solgte abonnementer til venner og familie. Jeg tror jeg havde 25-30 faste læsere da bølgerne gik højest. Så var der en periode hvor jeg troede jeg skulle være animator og lave tegnefilm. Det var en stor fejl. Jeg kunne slet ikke klare det med at skulle møde ind på et fast tidspunkt og så sidde og tegne for nogen 8 timer hver dag – eller mere. Jeg sad og var ved at dø langsomt mens jeg skulle tegne fedtmule igen og igen. Heldigvis fandt jeg tilbage til det med at fortælle mine egne historier, og  modet til at gå den vej, selvom det føltes enormt usikkert den gang i 2010. I dag er jeg evigt lykkelig for jeg gjorde det, for ellers kunne jeg have været en af de stakler der har siddet og lavet sådan noget lort som Disco-ormene i dag.

Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv? (Kontaktede forlag – hvordan?)

Jeg vil godt lige aflive den der myte om at blive opdaget. Det kan godt være det kunne ske en gang, men sådan fungerer verden desværre ikke længere. Man er nødt til selv at løbe det igang, både iforhold til at blive udgivet, gøre reklame og få læsere. Der er en enormt kamp om folks opmærksomhed nu til dages, og som man kan se er der ikke just mangel på forfattere. Jeg startede selv med at tage kontakt til et Lovecraft-fanzine (Thomas Winthers Nyarlathotep) og senere sendte jeg en novelle til en af Henrik Harksens antologier (Grufulde Mørke). Men det var mig der opsøgte dem  (Thomas og Henrik) og sendte dem materiale.

Hvor mange bøger har du skrevet? Og i hvilken genre?

Et par stykker, men det er jo ikke dem alle sammen der er blevet udgivet endnu. Jeg har haft noveller med i en række antologier, både danske og udenlandske, og derudover har jeg fået udgivet fire ungdomsbøger, en novelle samling og en tegneserie. Det er altsammen indenfor de fantastiske genrer, skræk, science fiction og fantasy.

Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at vælge netop den?

Hvis vi taler om “Tårernes konge”, den novelle der er med i “Mørke guders templer”, så var det et spørgsmål om at jeg skulle have sparket mig selv igang med at skrive igen efter en længere depression. Jeg var lige flyttet til København, og havde næsten opgivet at skrive. Så blev jeg ringet op af en veninde der kendte nogle folk der var ved at lave et blad, og de bad mig om at skrive en artikel til dem. Det gjorde jeg så – det var lidt, som om jeg ikke fik lov til at vende skriveriet ryggen, kan man sige – artiklen blev aldrig trykt men jeg kom igang med at skrive igen. På det tidspunkt havde Harksen netop annonceret at han søgte bidrag til en sword & sorcery antologi, og så tænkte jeg “det prøver jeg sgu også nu jeg er igang” så var der ligesom et konkret formål med at skrive igen. Det har jeg altid haft det bedst med. Jeg prøvede en del forskellige vikler på materialet først, men endte med den version der italesatte et etisk dilemma som jeg synes var interessant.

Hvad inspirerer dig? Hvilke forfattere har inspireret dig? (Andet; kunst, musik, ting i livet?)

Alle der beskæftiger sig seriøst med at skrive skræk litteratur er jo inspireret af de store mestre, Stoker, Shelley, Stevenson, Hoffmann, Poe, Lovecraft osv, og det er da også en arv jeg stolt vedkender mig og prøver at leve op til. Lovecrafts samlede værker er som en bibel for mig, et sted jeg kan blive ved med at vende tilbage til og få inspiration fra. Men jeg går også tit længere tilbage, f.eks. har jeg lige læst B.S. Ingemann og Johannes V. Jensen. Derudover stræber jeg efter at læse bredt og lære af så mange forskellige forfattere som muligt. Jeg læste en gang at Bob Dylan blev så god, fordi han, hver gang han stødte på en ny måde at spille på, gik hjem og øvede sig indtil han havde mestret den. Lidt sådan prøver jeg også at gå til forfattergerningen. Jeg kopierer i stride strømme de forfattere jeg beundrer, ikke forstået på den måde at det kommer i mine egne bøger, men som øvestykker for at lære af deres måde at skrive på og strukturere deres tekster. Jeg har bunker af dokumenter liggende på min harddisk hvor jeg har kopieret passager fra alt fra Stephen King og George R. R. Martin til Paul Auster og Vladimir Nabokov.

Hvad er dit budskab med din bog?

Skal bøger have et budskab? Det synes jeg faktisk ikke de skal. Fantasien er en af de få formildende egenskaber ved mennesket, og kunsten skal hellere være en hyldest til denne fantasi.  Jeg synes det er meget forfladigende at tale om en bog som noget der partout skal have et enkelt budskab, jeg vil langt hellere tages ud på en rejse der forundre mig og åbner mine øjne for nye ideer og måder at se verden på. Det må meget gerne beskæftige sig med nogle emner man efterfølgende kan tænke over eller diskutere, og rejse nogle problemstillinger, men at der skulle være ét bestemt budskab som man så som læser skal afkode korrekt (?) synes jeg er en dræbende tanke.

Hvordan identificerer du dig med karakteren(e)?

Jeg stræber efter at finde et eller andet i dem som er mig, noget der på én gang er personligt og universelt. Det er jo mennesker ligesom du og jeg, selvom det foregår i en anden verden eller en anden tid. Vi er drevet af nogle ret basale ting, og er i virkeligheden ret ens når det kommer til stykket.  Vi har ønsker, følelser, behov osv. som er grundlæggende og som vi alle kan genkende i en eller anden form. Så jeg prøver at være tro mod det jeg føler er karakterenes (og den menneskelige) natur.

Hvad læser du lige nu?

Grethe Roulunds “Setans Porte” og Kristian Leth og Eske Willerslevs “Historien om det hele”.

Nævn 3 bogtitler, som du vil anbefale andre

”Shamran” af Bjarne Reuter, ”Setans porte” af Grete Rolund og “By” af Jonas Wilmann.

Hvornår kommer din næste bog?

Min seneste bog er netop udkommet, det er sjovt nok også min første science fiction roman, nemlig Doktor Nukleus: Dommedagsscenariet. Hvornår den næste kommer ved jeg ikke præcis, men jeg har lige fået mit hidtil største og mest ambitiøse manuskript antaget hos et dansk forlag, så det sidder jeg og redigerer lige nu. Jeg håber bogen udkommer engang i 2017. Den bedste måde at holde sig opdateret er ved at besøge min hjemmeside larskramhoft.dk og skrive sig på mit månedlige nyhedsbrev, ”Sjældne syner”.

Links til forfatteren:
Hjemmeside
Litteratursiden

Leave a Reply

