Forfatter-interview #45 Lotte Kaa Andersen

imagegen.jpg

OMKRING BØGERNE
Hambros Allé 7-9-13 
100 dage

foto 1 (9)

Tre ting om dig selv, som dine fans måske ikke vidste
Jeg er vild med at opleve dyreliv rundt omkring i verden sammen med min mand og vores tre drenge. I sommer var vi i Tonga for at dykke med pukkelhvaler.
Jeg har en slags tidsforskudt crush på Charles Darwin
Jeg drømmer om at rejse gennem Sydamerika med rygsæk og ende på Galapagos øerne.

Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?
Jeg har skrevet, siden jeg var syv-otte år gammel. Lange stile, små historier, digte, dagbøger, testamenter og et utal af sendte og usendte breve. Jeg var 19 år, da jeg første gang tænkte, at det ville være fantastisk at gå på Forfatterskolen, men jeg turde ikke søge ind.

Hvor længe har du skrevet?
Jeg skrev min første roman, da jeg var først i trediverne, men inden da havde jeg en hel kuffert fuld af alle mulige udkast og begyndelser på romaner. Jeg er glad for, at det kun er mig selv, der har læst dem!

Hvem opdagede dig?
Jeg prøvede i mange at få min første roman udgivet på et stort, anerkendt forlag. Jeg fik god respons fra dem og blev derfor ved med at vende tilbage med mine gennemskrivninger, men det lykkedes aldrig at få romanen antaget. Da jeg begyndte at skrive Hambros Allé 7-9-13 besluttede jeg derfor at gøre det selv og udgive mine tekster på en blog. Først derefter blev forlagene interesserede i mine tekster.

Hvor mange bøger har du skrevet?
Hambros Allé 7-9-13 fra 2015 og 100 dage fra 2016, begge romaner.

Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at vælge netop den?
Den økonomiske overklasse er en lukket, indviet verden, som de fleste af os ikke har adgang til. Jeg ville gerne fortælle historier fra en del af Danmark, der ligger i den modsatte ende af det Danmark, Morten Pape fx skriver om.

Hvad inspirerer dig?
Bøger, film, mennesker, samtaler, aviser, hverdag, ansigtsudtryk, kropssprog, stemninger, ord, liv! Hvis man sørger for at holde sig åben overfor det, er der inspiration overalt.

Hvilke forfattere har inspireret dig?
Jeg føler mig ikke inspireret af bestemte forfattere, men jeg har mange yndlingsforfattere. Suzanne Brøgger, Linn Ullmann, Jonathan Franzen, Don Delillo, Henrik Ibsen, Thorkild Hansen, Helle Helle, Murakami er bare et lille udvalg, jeg kunne blive ved.

Hvad læser du lige nu?
Jeg læser Katrine Marie Guldagers Køgekrønike og Iben Mondrups Godhavn og Karensminde.

Nævn 3 bogtitler, som du vil anbefale andre:
Linn Ullmanns De urolige, Jonathan Franzens Korrektioner, Thorkild Hansens Det lykkelige Arabien.

Hvornår kommer din næste bog?
Jeg er ved at planlægge min tredje roman og det hele er så nyt og spædt, at ingen ved, hvornår den kommer. Det er et dejligt, åbent og meget interessant sted at være.

Links til forfatteren:
Facebook
Rosinante

One thought on “Forfatter-interview #45 Lotte Kaa Andersen

Leave a Reply

