Reaktionsmønster af Annemette Kure Andersen

foto (42).JPG

Titel: Reaktionsmønster – Forfatter: Annemette Kure Andersen – Forlag: Artur (Turbine Forlaget) Anmeldereksemplar fra Artur (Turbine Forlaget)

★★★☆☆

Så var jeg så heldig at modtage en af de første udgivelser fra Artur, som er et nyt Turbine-forlag, som netop er startet. Det er da spændende! Fedt at Turbine Forlaget forsøger sig med nye initiativer.

Jeg kan godt lide at læse digte, så jeg blev rigtig glad, da jeg fandt denne lille fine sag i min postkasse. Reaktionsmønster er skrevet af Annemette Kure Andersen, som debuterede med digtsamlingen Dicentra spectabilis i 1991.

Selvom Reaktionsmønster er en kortlæst sag, så rummer digtene en utrolig dybde og man kan sagtens dvæle ved hvert digt i længere tid ad gangen. Det er en flot skrivestil, men jeg må ærligt indrømme, at jeg lige skulle vænne mig til formatet. Der leges med den grafiske opsætning og det fungerer fint, men man skal lige regne den ud – og når man gør, så bliver det rigtig godt.

Jeg var vild med, at stemningen i Reaktionsmønster var så påvirket af naturen. Der findes mange sanselige beskrivelser, som giver én associationer til havet og stranden. Det er lige før, at man kan høre bølgernes brusen og dufte den salte duft.

Særligt et digt skiller sig ud og imponerede mig i den grad:

’Meddelelser der forsvandt
hun ville have sagt
kast et blik i denne retning

dagene der kun kunne rumme fortid
blev stablet op som
tårne til at kaste sig ud fra
beklædt med falmede billeder
af omridset af hans skikkelse
gentagelser
af de ord
hun ville have sagt’

 

Det er helt tydeligt, at Annemette Kure Andersens digte har meget at byde på. Der leges med sproget, der er fantastiske metaforer og samtidig tid til at reflektere over de præsenterede ord og hvordan de forbindes med hinanden. Der er en spændende storytelling på spil og i ovenstående digt får jeg ligefrem associationer til eventyr og fordumstid.

Flot digtsamling af Annemette Kure Andersen!

One thought on “Reaktionsmønster af Annemette Kure Andersen

Leave a Reply

