Limbo af Kevin Japsen

foto (50).JPG

Titel: Limbo – Forfatter: Kevin Japsen – Forlag: Forlaget Facet – Anmeldereksemplar fra Forlaget Facet

★★★☆☆

Det er lidt svært at starte denne anmeldelse, for jeg plejer ikke at gå op i forsider, men jeg føler, at forsiden leverede en anden historie end den i romanen. Misforstå mig ikke – det plot, som romanen præsenterer med sygdom, ensomhed og den udvikling, som Elias er tvunget til at gå igennem, er en virkelig spændende fortælling. Den ubevidste rejse er så inspirerende og jeg er simpelthen en sucker for det tema i romaner.

Inderst inde kan jeg mærke, at jeg meget gerne ville have haft mere af denne roman. Da plottet for alvor var gået i gang, så havde jeg fornemmelsen af at romanen var ved at slutte, hvilket var så ærgerligt.

Kevin Japsen har et virkelig smukt sprog, som er spækket med symbolik og metaforer. Det fungerer så godt og sætter mange tanker i gang hos læseren. Det er et helt særligt talent, som han har sig. Det er skrøbelige emner og han værner om dem. Det gør det meget nemt at kunne identificere sig med de følelser og situationer, som Elias går igennem. Man ønsker blot, at han ikke skulle være i denne tilstand af afmagt og ensomhed. Men heldigvis møder han Sia og hun bliver hans håb i mørket.

Limbo af Kevin Japsen er meget mere end fantasy. Det er en fin roman, som behandler universelle emner som f.eks. savn, tab, ensomhed og sygdom. Det er vigtigt med en roman som denne, for så mange romaner om sygdom findes der faktisk ikke – i hvert fald ikke romaner, som taler i øjenhøjde til børn og unge. Mange ville kunne identificere sig med denne og det er vigtigt at kunne finde svar i litteraturen på de emner, som måske kan være for svære at snakke om.

One thought on “Limbo af Kevin Japsen

Leave a Reply

