Forfatter-interview #53 Anika Eibe

449.jpg

OMKRING Er du okay?-serien

Læs anmeldelsen af Er du okay, Marie?
Læs anmeldelsen af Er du okay, Fie?
Læs anmeldelsen af Er du okay, Matthias?

 

Tre ting om dig selv, som dine fans måske ikke vidste

Det første kæledyr jeg kan huske var min fars Boa Constrictor. Den var to meter lang og hed Fido.

Jeg spiser kejthåndet, selv om jeg er højrehåndet. Det gælder i øvrigt også mand og barn.

Jeg har en grim sceneskræk, og er rædselsslagen når jeg skal tale i større forsamlinger.

Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?

Jeg har digtet historier lige siden jeg var barn og var noget af en lystløgner, men det var først da jeg var i starten af tyverne, at jeg tænkte at jeg ville skrive en roman. Da det gik op for mig at jeg kunne, var jeg nærmest lykkelig. Den fornemmelse af at finde sig selv var vidunderlig.

Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det?

Det startede faktisk med at vi fik vores første computer (ja, så gammel er jeg). Jeg mener jeg var 22, så i skrivende stund har jeg skrevet i 24 år, og vil gøre det så længe min hjerne tillader det.

Hov, det er faktisk ikke helt sandt, før det forsøgte jeg at skrive historier på en skrivemaskine, men det var bare for besværligt.

Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv? (Kontaktede forlag – hvordan?)

Det klarede jeg selv. Jeg opsøgte forlag efter forlag, og havde den taktik at jeg ville køre dem så trætte at de blev nødt til at udgive mig på et tidspunkt. Og stædigheden gav pote til sidst.

Det var så først med min 3. roman. De to første var ikke gode nok.

Hvor mange bøger har du skrevet? Og i hvilken genre?

De udgivne romaner:

Nynazisten (YA – socialrealisme)

Atalanta – I Gudindens skygge (mytologisk gendigtning / historical fantasy)

Dronning af blod (dokumentarhistorisk)

Freaks (fiktiv historisk roman)

Er du okay, Marie (YA – socialrealisme)

Er du okay, Fie (YA – socialrealisme)

Er du okay, Matthias (YA – socialrealisme)

Noveller i antologier:

En anden verden (Eventyr)

Smok Wavelski (Eventyr)

Stressmonster (Arbejdspladsnovelle)

Colosseum (drengelitteraturskonkurrence fra Kulturstyrelsen)

Albinodrengen (drengelitteraturskonkurrence fra Kulturstyrelsen)

Knogler (Darc Erotica)

Derudover har jeg skrevet mange bøger/noveller, der ikke er blevet udgivet. Typisk i genrerne historiske, magisk realisme og krimi.

For ikke at tale om alle de påbegyndte romaner jeg har liggende.

Generelt er jeg en lystbetonet forfatter, der skriver i de genrer jeg har lyst til. Og er derfor også en markedsføringsmæssig katastrofe.

Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at vælge netop den?

Lige nu er jeg i gang med en række socialrealistiske YA bøger til forlaget Tellerup. Jeg faldt i snak med redaktøren på forlaget, og hun spurgte om jeg ikke havde lyst til at forsøge mig ud i genren. Det faldt sammen med at jeg var kørt lidt sur i de historiske romaner, så timingen var perfekt.

Det er så indtil nu blevet til 3 Okay-bøger, der handler om hhv. mobning, cutting og homoseksualitet/netforhold. Jeg er netop gået i gang med at skrive nr. 4, som kommer til at handle om voldtægt.

Det er virkelig skønt at komme tilbage til den socialrealistiske genre, og selv om det af og til er barskt at skrive om, så glæder det mig virkelig meget at bøgerne har fået sådan en god modtagelse, så jeg håber at de finder vej til de unge.

Hvad inspirer dig? Hvilke forfattere har inspireret dig? (Andet; kunst, musik, ting i livet?)

Alt inspirerer mig. Det kan være en strofe fra en sang, en replik sagt i mit nærvær, en interaktion mellem mennesker i supermarkedet. Jeg er generelt typen der betragter mennesker og deres måde at reagere og handle på, reaktioner som jeg ofte senere bruger i mine bøger.

Musikken bruger jeg til at fordybe mig med. Der er ikke noget bedre end at åbne Word og Spotify og så sætte noget rock/metal musik i gang. Det giver et drive og en energi, som får mig til at skrive endnu hurtigere.

Stephen King giver mig altid lyst til at skrive. Han er fænomenal til personkarakteristik, og jeg elsker virkelig hans evne til at få dagligdags ting til at virke nærværende og spændende.

Det mest direkte spark fra en anden forfatter var faktisk da jeg læste ”Flammer over Troja” af Marion Zimmer Bradley. Det var en gendigtning af krigen om Troja, hvilket satte mig i gang med at skrive ”Atalanta”.

Hvad er dit budskab med din bog?

Jeg håber at mine Okay-bøger kan finde vej til de unge og give dem vished om at uanset hvilken problemstilling de har, er de ikke alene. Andre har oplevet det samme.

At være teenager kan være helvede på jord, så jeg håber mine bøger kan give en form for trøst og sammenhørighed.

Men normalt presser jeg faktisk ikke et budskab som sådan ned i mine bøger. Jeg går efter den gode historie, men som oftest er der jo flere budskaber i en bog, alt efter hvordan personerne agerer.

Hvordan identificerer du dig med karakteren(e)?

Det er faktisk noget af det jeg som oftest har det nemmest ved. Jeg ved ikke om det er en god portion empati eller noget skizofreni jeg har gang i, men jeg kan finde en bevæggrund for de fleste handlinger. Nogle gange skal der så dykkes længere ned for at finde følelserne, som for nylig, da jeg skulle skrive om cutting. Her talte jeg med flere cuttere omkring deres følelser, ikke bare imens de cuttede, men de følelser der var på spil op til og bagefter. Det var hårdt, men også meget berigende!

Hvad læser du lige nu?

Jeg har altid gang i to bøger. En fysisk bog, som ligger og flyder et eller andet sted i huset, og en lydbog.

Den fysiske bog er 2. del af Myter og Mysterier af Jesper Lindberg. Nr. 2 handler om Bigfoot og jeg er som sædvanligt blæst bag over det lækre layout og den grundige research i de bøger. Jeg glæder mig vildt til 3’eren, der handler om Jack the Ripper.

Min lydbog for tiden er Rebecca af Daphne du Maurier. På min bogblog tager jeg hvert år en læseudfordring og denne udfordring lød på at læse en bog, som har stået på min TBR-liste i lang tid. Det har denne, og jeg er både godt underholdt og overrasket.

Nævn 3 bogtitler, som du vil anbefale andre

Den lange vandring af Stephen King aka Richard Bachmann. En bog skrevet i 70’erne, som er en forløber for Hunger Games, Selection eller andre dystopiske konkurrence bøger. En kort, men overvældende bog, der sidder fast i bevidstheden længe efter.

Monster af Patrick Ness. En lille men meget vigtig bog om sorg. Den viser så smukt, hvordan man kan skrive om noget så tungt som sorg, uden at det bliver en ørkenvandring. Det er ikke bare en smuk bog, men også et fantastisk eksempel på god skrivekunst.

Outlander af Diana Gabaldon. Nu har jeg lige haft 2 korte og meget overvældende bøger, så den sidste bog jeg vil anbefale er ”Outlander”. Historien er god, hovedpersonerne sympatiske, og der er en overvældende detaljerigdom uden at det bliver kedeligt (i hvert fald i den første bog. Bog 4 er ved at tage livet af mig). Og så kan man jo altid se TV-serien af samme navn, hvis man ikke kan få nok.

 

Links til forfatteren:
Hjemmeside
Instagram
Tellerup

Leave a Reply

