FORFATTER-INTERVIEW #58 Michael Dyst

download.jpg
OMKRING NOVELLESAMLINGEN Mørke Guders Templer
Billedresultat for mørkets guder novelle
1. Tre ting om dig selv, som dine fans måske ikke vidste
Jeg har verdensrekorden i arkadespillet Puzzle Bobble, min venstre fod er lidt længere end den højre, og jeg har et værksted hvor jeg laver/har lavet hjemmelavede våben af træ, sten, metal, sejlgarn m.m.2. Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?

Det er lidt svært at sige præcist, men det må nok have været da jeg indså at det at skrive var den kreative udtryksform jeg kunne komme længst med, så det må nok have været engang mellem 2004 og 2007….

3. Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det?
Jeg startede – som så mange andre – med at skrive digte af tvivlsom kvalitet på engelsk som 16-årig, hvilket i mit tilfælde var i 1999.

4. Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv? (Kontaktede forlag – hvordan?)
Jeg kontaktede selv et P.O.D. forlag (der bl.a. havde udgivet Claus Høxbroe) i 2006, senere har jeg udgivet lidt af hvert, deltaget i diverse antologier, og udkommer nu snart på et “rigtigt” forlag.

5. Hvor mange bøger har du skrevet? Og i hvilken genre?
Det må være et sted mellem 5 og 7 (nogle af dem var vel mere hæfter end bøger), og det har alle været digtsamlinger.

6. Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at vælge netop den?
Jeg valgte at skrive Vandrerens Dagbog fordi den i høj grad sætter ord på min egne tanker om en dag at tage min vandrestav og bare gå så langt ud i skoven som man nu kan gå, og så virkede det naturligt at skrive en rejsedagbog under en virkelig rejse, nemlig en cykeltur med min far fra Brøndbyøster til Oslo.

7. Hvad inspirerer dig? Hvilke forfattere har inspireret dig? (Andet; kunst, musik, ting i livet?)

I princippet alting, men personlige oplevelser, tragedier, og ting jeg ikke bryder mig om er altid lettest at blive inspireret af…
og af andre forfattere er det svært at sige hvem der har haft størst virkning, men det er nok mest andre digtere jeg har hørt læse op, som f.eks. Steffen Baunbæk og Vagn Steen, selvom jeg også mere eller mindre bevidst har været under indflydelse af Emil Aarestrup.

8. Hvad er dit budskab med din bog?
Det må vel være at det er umuligt at blive rigtigt væk fra hverken andre mennesker eller sig selv, og at en vedvarende indre ro i sidste ende er en illusion.

9. Hvordan identificerer du dig med karakteren(e)?
Hovedpersonen er stort set bare mig, da jeg ikke rigtig skriver fiktion, og de andre karakterer er lidt en blanding af Tolkiens univers, nordisk mytologi, og en irriterende svensker jeg mødte tæt på grænsen til Norge….

10. Hvad læser du lige nu?
Ikke rigtig noget, jeg læser mest når jeg er på cykelferie.

11. Nævn 3 bogtitler, som du vil anbefale andre
Tolkiens “Hurins Børn”, “Principia Discordia”, og “I udkanten” af Tommy Heisz.

12. Hvornår kommer din næste bog?

Den forkerte vej er lige udkommet og er en slags nihilistisk digtsamling-version af SDBM (Suicidal Depressive Black Metal)-genren.

Links til forfatteren:
Facebook
H. Harksen Productions
Copenhagen Storytellers

Leave a Reply

