Er du okay, Marie? af Anika Eibe

foto (65).JPG

*Reklame* – Titel: Er du okay, Marie? – Forfatter: Anika Eibe – Forlag: Tellerup – Anmeldereksemplar fra Tellerup

★★★★★

Er du okay, Marie? ødelagde mig fuldstændig. Den brød mig ned stykke for stykke. Jeg led virkelig, da jeg læste denne roman, fordi den var så rammende. Det var så tydeligt at mærke Maries smerte: mobnings indflydelse på hendes sind, den manglende selvtillid og den skygge af sig selv, som den har forvandlet hende til.

Det var med Er du okay, Marie?, at jeg indså, at forfatteren Anika Eibe virkelig havde noget på hjerte, da hun skrev denne roman. Beskrivelser og scenarier er så ærlige, og særligt Maries tanker beretter om hendes liv i skolen, som er så trist. Ensomheden, som skriger indeni hende og den smerter, hun bærer. Det er tydeligt, at ensomheden har manifesteret sig i hende og hun nu ser sig selv som det stempel, som hun har fået efter mange år med denne følelse. Hun tror bestemt, at hun er Tabermarie. Hun er blevet til, hvad de andre ser hende som.

Romanen handler først og fremmest om mobning og hvad det fører med sig: usikkerhed, ensomhed, at føle sig udenfor og også det mindste håb om opværksomhed eller at nogen måske vil være ens ven, som ses tydeligt i forskellige begivenheder i løbet af romanen, hvor det er tydeligt at se, at Marie går over sine egne grænser, fordi hun endelig føler, at hun værdsættes og anerkendes af sine klassekammerater. Hun er ikke længere hende, som de ikke ser. Hun er lige pludselig nogen.

Er du okay, Marie? er starten på Er du okay?-serien, som naturligvis fortsætter (og gudskelov for det!) Den tager forskellige emner op. 2’eren omhandler cutting og 3’eren homoseksualitet. Jeg var læst alle tre romaner nu og der er ingen tvivl. Er du okay, Marie? er min yndlings, fordi den tog pusten fra mig, jeg følte Maries smerte og jeg kunne nikke genkendende til den følelse, som hun bærer.

Jeg må være ærlig at indrømme, at det gjorde ondt at læse denne roman. Ensomheden kribler sig lynhurtigt ind under huden på én. Man opdager, hvor tydeligt det er, at den påvirker så mange unge. Men romaner som denne er SÅ vigtige. Det hjælper til at bringe følelsen af at man er mindre alene. Andre har prøvet det. Det er ikke DIG, den er gal med. Ensomheden føles på egen krop og det gør ondt. Virkelig ondt!

Anika Eibe har skabt en fantastisk roman, som jeg virkelig vil anbefale til alle. Særligt folkeskolerne ville kunne drage nytte af at benytte denne i deres undervisningsplaner i danskundervisningen. Budskabet er så vigtigt. Læs, læs, læs!

One thought on “Er du okay, Marie? af Anika Eibe

Leave a Reply

