Forfatter-interview #61 Jette Kjær Petersen

OMKRING BOGEN Lygtemandens datter

Billedresultat for jette kjær petersen

Tre ting om dig selv, som dine fans måske ikke vidste?
1: Fra jeg var ca. 10-16 år led jeg af børnegigt. Var plaget i to fingre og på venstre side af kæben. Jeg har været til et utal af kontroller på Skyby sygehus og tandlægehøjskolen i Århus. Jeg er heldigvis en af de heldige som er vokset mig ud af det, men da det stod på følte jeg mig frygtelig forkert og kan huske at nogle af mine klassekammerater ikke helt forstod min sygdom, og derfor var bange for om jeg kunne smitte dem.

2: Jeg er Terminatorfan. Det skal vel smitte lidt af at have brødre 😉 Men første gang jeg så den første film måtte jeg gemme mig bag en stol fordi jeg syntes den var ulækker og skræmmende. Alligevel har metal skeletterne altid fascineret mig.

3: Min mand og jeg giftede os som 19 årige og overraskede derved alle. Vi havde været sammen i to år forinden og vidste, at der nok ville komme formaninger om at gifte sig i en ung alder. Derfor tog vi på rådhuset med kun to venner som vidner, hvoraf kun den ene faktisk vidste besked. I år kan vi fejre kobberbryllup og vi fortryder ikke et sekund, at vi valgte at gifte os på den måde vi gjorde.

Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?
Det opstod meget pludseligt. Jeg har faktisk ikke vidst, at jeg ville gå i den retning overhovedet. Det var en drøm/mareridt som udløste det og jeg blev bare nødt til at skrive den historie som blev ved med at vende tilbage i mit hoved.

Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det?
Jeg har skrevet siden 2012. Som nævnt tidligere var det en drøm/mareridt som uløste min indre forfatter. Det var en helt ny side som jeg slet ikke kendte, men jo mere jeg fik skrevet, jo mere rigtigt føltes det bare.

Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv? (Kontaktede forlag – hvordan?)
Efter jeg havde skrevet Lygtemandens datter færdig kontaktede jeg forfatter Sarah Engell og fik hende til at gennemgå mit manuskript. Hendes opmuntrende ord og søde kommentarer gjorde at jeg fik blod på tanden, for jeg følte at jeg sad med en rigtig god historie på hånden. Efter 4 afslag prøvede jeg at sende det ind til en konkurrence som Bogpiloten kørte, hvor man kunne vinde en redaktørudtalelse på de første 50 sider af manus. Mit manuskript blev udvalgt og redaktøren kaldte historien for Twilight i Danmark selv om der hverken er vampyrer eller varulve med. Så med den udtalelse i hånden kontaktede jeg forlaget Egolibris og de udgav bogen.

Hvor mange bøger har du skrevet? Og i hvilken genre?
Jeg har skrevet to bøger, Lygtemandens datter og Englens søn. De er begge i genren fantasy/paranormal romance.

Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at vælge netop den?
Sagnvæsener har altid fascineret mig. Da jeg fik ideerne til Lygtemandens datter tænkte jeg, hvorfor er der så mange bøger om vampyrer? Hvorfor er der ikke nogen som har taget fat i et andet spændende væsen som vi ikke rigtig kender? Tror det var det som bl.a. drev mig til at skrive historien.

Hvad inspirerer dig? Hvilke forfattere har inspireret dig? (Andet; kunst, musik, ting i livet?)
Gamle myter og sagnvæsener bliver jeg fascineret af, og jeg kan godt lide at drage noget historisk ind over så man har baggrundshistorien til sit plot.

Musik bliver jeg meget inspireret af. Jeg har lange playlister til alle mine plots. Alt lige fra stemningsfyldt klavermusik til opbygning af miljøet f.eks. hvis jeg skal beskrive en skov og den skal være dyster. Har også musik til det med følelser, nogle med ord der udtrykker hvad en person gør og skal tænke.

Men når jeg er ude i den virkelig verden sanser jeg også rigtig meget og prøver, at være så opmærksom som muligt. Naturen, vejret, folk omkring mig, detajler på bygninger, farver osv.

Bøger og film bruger jeg mere som afslapning. Men kan sagtens tage mig selv i at tænke aha det var smart og nårh ja sådan kan man også beskrive en følelse eller handling. Kort sagt så bliver jeg inspireret af mange ting.

Hvad er dit budskab med din bog?
Jeg har faktisk ikke rigtig tænkt over et budskab med de to bøger. Jeg har følt mig underholdt og det håber jeg også læserne gør. Hvis bøgerne skulle have et budskab ville det nok være at finde ind til kernen af sig selv og turde kæmpe for det uanset, hvor stor en udfordring det er.

Hvordan identificerer du dig med karakteren(e)?
I starten af Lygtemandens datter er Calluna beskrevet en del ud fra mig selv. Jeg følte mig frygtelig genert og kikset og havde svært ved at finde ud af, hvem jeg var og hvad jeg ville.

Hvad læser du lige nu?
Jeg er i gang med to bøger. Alice i eventyrland på engelsk. Jeg læser den på mobilen og kun lidt af gangen for jeg er ikke helt så god til de engelske vendinger, men det skal ikke forhindre mig i at læse den. Og Harry Potter og det forbandede barn på dansk.

Nævn 3 bogtitler, som du vil anbefale andre.
Det gyldne kompas serien af Phillip Pullman, Dyrekirkegården af Stephen King og Heksens Kald af Mette Sejrbo.

Hvornår kommer din næste bog?
Jeg har ingen dato, men arbejder på at få min næste bog færdig og ud indenfor en overskuelig fremtid.

Links til forfatteren:
Blog: www.jettekjaerpetersen.blogspot.dk
Twitter: @jettekpetersen
Instagram: jettekaerpetersen
Facebook: Jette Kjær Petersen – Forfatter

Leave a Reply

