Nedtælling af Teri Terry

foto (76).JPG

*Reklame* – Titel: Nedtælling #1 – Forfatter: Teri Terry – Forlag: Gyldendal – Anmeldereksemplar fra Gyldendal

★★★★★

Nedtælling af Teri Terry væltede mig bagover, fik mig til at tabe pulsen, fik mig til at bide negle og kunne mærke mit hjerte banke hurtigere end nogensinde. Om den var god? HOLD NU KÆFT, hvor var den god!

Faktisk allerede fra første side vidste jeg bare, at det ville blive en fed læsning og det er ikke tit, at det sker, at man er hooked så tidligt i læsningen. Men Teri Terry kan bare noget helt særligt og jeg vil skynde mig at skaffe mig alle hendes bøger, så jeg kan læse dem hurtigst muligt. Og ja, hvorfor er den så god? Jeg skal prøve at forklare det:

Sproget er skarpt, dialogerne er gode og skift af synsvinkel i hvert kapitel fungerer eminent godt ift., at det ofte kan skabe problemer. Historien er egentlig ikke særlig original, men bliver taget et skridt videre pga. den grundige plot-planlægning. Der er tænkt over hvert ord, over hver et element i historien og alle karakterer kommer tydeligt til udtryk. Man kan naturligvis ikke sammenligne, men man kan sagtens stille Teri Terry på samme linje som enten J.K. Rowling eller Erin Morgenstern ift. til detaljerne og sprogets grundighed, selvom disse udgivelser slet ikke kan sammenlignes med hensyn til genre.

Vi befinder os i en verden, hvor en skrækkelig virus er brudt ud. Folk dør som fluer. Vores tre hovedpersoner: Shay (som altid har følt sig anderledes), Kai (som har en indædt vrede og en usikkerhed, som præger ham grundet et savn til en forsvundet søster og Callie (søsteren – som forsøger at guide Shay og Kai igennem dette dystopiske/sci-fi mareridt. Shay og Kai lever efter Callie og allerede fra starten af denne søgen bryder helvede løs.

Det er en fortælling med spænding, utallige cliffhangers, fantastiske og næsten uhyggelige levende beskrivelser, og karakterer, som kravler ind under huden. Jeg holder allerede af dem. Det gik hurtigt, selvom bogen er på 442 sider. Det er samtidig en roman, som udover sit skrækkelige fremtidsscenarie, præsenterer mange emner: venskab, kærlighed, savn, tab, accept og frygt, og alle disse kommer tydeligt til udtryk via Teri Terrys fantastiske og fængende sprog.

Nedtælling er simpelthen én af de bedste dystopiske romaner, som jeg har læst længe og da jeg fandt ud af, at det bliver en trilogi, åndede jeg lettet op. Jeg kan ikke få nok. Udgiv 2’eren nu!!!!!!!!!

One thought on “Nedtælling af Teri Terry

Leave a Reply

